اثر میزان بذر و تاریخ کاشت در شرایط دیم بر کمیت و کیفیت موسیلاژ دانه گیاه دارویی Plantago ovata

چکیده:

این آزمایش د رایستگاه تحقیقاتی مراوه تپه واقع در شمال شرقی استان گلستان انجام شد. این طرح با دوتیمار در قالب بلوک های کامل تصادفی به صورت طرح کرت های خرد شده اجرا شد. تیمار های مورد بررسی شامل: میزان بذر(2، 4 و 6 کیلوگرم در هکتار) وتاریخ کاشت (نیمه دوم بهمن و نیمه اول اسفند ماه) می باشند. بذر ها در آزمایشگاه در پترید یش کشت و قبل از کشت در مزرعه، درصد جوانه زنی آن ها تعیین گردید. این آزمایش در شرایط دیم انجام شد. با استفاده از پلات های 1×1 متر مربعی از وسط هرکرت بذر برداشت و تولید بذر در واحد سطح محاسبه گردید. برای تعیین مقدار موسیلاژ در بذر، یک گرم بذر را در اسید کلرید ریک 1/0 نرمال جوشاند ه و محلول موسیلاژ در مرحله اول جد او سپس بذر ها دوبار با محلول 5 میلی لیتر آب جوش شسته شده و به محلول موسیلاژ اولیه، اضافه شد. آنگاه 60 میلی لیتر الکل اتیلیک 96 درصد به محلول موسیلاژ اضافه شده و به مد ت 5 ساعت در یخچال نگهد اری می شود. رسوب حاصل پس از صاف کرد ن، د رآون 50 درجه به مد ت 12 ساعت نگهد اری و سپس توزین شد. عملکرد بذر تحت تاثیر میزان مصرف بذر در سطح 5 درصد اختلاف معنی د اری داشت و بالاترین عملکرد بذر در میزان کاشت 6 کیلوگرم در هکتار بد ست آمد. زمان کاشت اثر معنی د اری بر عملکرد بذر نداشت. تجزیه واریانس داده ها نشان د اد که میزان موسیلاژ تحت تاثیر میزان بذر در واحد سطح و همچنین زمان کاشت قرار نگرفت و اختلاف معنی د اری بین تیمار ها مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p473766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!