نگرشی دیگر به اهداف دین

چکیده:
دین برنامه حرکت انسان به سوی خدا، در ضمن زندگی در دنیا و ساختارهای دنیایی است. تعابیری هم که دین در زمینه هویت خود دارد گویای همین واقعیت است. بحث اهداف دین به جهت دست یابی به هویت گزاره های دین و ظرفیت معنایی آنها برای برنامه سازی و سیستم سازی در زندگی، اهمیت حیاتی دارد. زیرا اگر اثبات شود اهداف دین فقط به مناسبات فردی فقط انسان و فقط در رابطه عبادی با خدا منحصر نیست بلکه تمام ساختارها و سیستم های زندگی موجودات را در شبکه ای از روابط با یکدیگر در بر دارد تا با ایجاد عدل شبکه ای، بشریت بتواند احساس اجمالی خود از وجود خداوند را به احساس و ادراکی تفصیلی از علم و قدرت و حیات بی نهایت او برساند، در این صورت گزاره های دین ظرفیتی نه صرفا عبادی و نه صرفا ارشادی و نه صرفا امضایی، بلکه ظرفیتی برنامه ریزانه و راهبردی برای تولید سیستم ها و ساختارهای مورد نیاز در زندگی دنیایی برای عبور و اتصال به خداوند خواهند داشت. در این نوشتار از دو نگاه برون دینی و درون دینی به تحلیل اهداف دین پرداخته شده است و در نهایت اهداف دین در دو لایه ارائه شده است: دین، در لایه میانی و زمینه ساز، عدل شبکه ای را، و در لایه نهایی، حس حضور خداوند(شاخص عبودیت) را هدف خود می داند. دین برای تحقق این اهداف، سیستم های خداافزا را برای بشریت طراحی و ارائه کرده است تا بشر به طور موازی در عین حال که نیازهای دنیایی خود را مدیریت می کند با حرکت و جریان در این سیستم های مدیریتی، حس روزافزون از حضور خداوند را در قلب و دل خود بیابد. این دو هدف به صورت اهداف تفصیلی هجده گانه ای که برگرفته از تعابیر خود دین است نیز ارائه شده است. توجه به اهداف دین در فرآیند اجتهاد و استخراج سیستم های زندگی از منابع دین، سبب کارآمدی دین در محیط رقابت با آرا و سیستم های بشری شده و انتم الاعلون ان کنتم مومنین را آشکار می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p474113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!