نظریه مقاصد الشریعه یا اهداف دین

نویسنده:
چکیده:
در سنت های دین پژوهی گاهی به دلیل نگاه بیرونی و گاهی هم به دلیل نگاه محدود و متعبدانه درونی، برخی از قابلیت ها و ظرفیت های دین یا دیده نمی شود یا چنان که باید و شاید، جایگاه و نقش اصلی آن درک نمی شود. از این رو با وجود طلوع و افول نسل های مختلف محققان و پژوهشگران، بسیاری از دستاوردها و نتایج مانند یک اصل ثابت و تغییرناپذیر بر تارک این گونه تحقیقات و روش های مورد استفاده در آنها ماندگار است. در هیمن زمینه دیده می شود که هنوز درباره دین و جایگاه و ظرفیت های پیدا و پنهان آن، برخی آرا و رویکردهایی مطرح است که مدت ها پیش و در زمان حاکمیت نظریه های دین ستیز یا دست کم دین گریز طرح و ارائه شده اند. بر این اساس، هنوز برخی از حقایق مربوط به دین، برای بسیاری از اهل تحقیق هم روشن نشده است و آنان همچنان با تکرار گفته ها و نوشته های پیشینیان خود درباره دین و باور دینی داوری می کنند. در این مقاله کوشش می شود یکی از مهم ترین قابلیت ها و ظرفیت های اصیل و گره گشای موجود در دین به صورت اجمالی طرح شود و به این ترتیب به یکی از مهم ترین کاستی ها و در اصل، یکی از مهم ترین اشکالات رویکردهای دین پژوهی اشاره شود؛ زیرا بسیاری از این رویکردها با نادیده گرفتن این حقیقت مسلم دینی، در برخی موارد درباره دین و امور دینی، باورها و داوری های ناروا و باطلی ارائه کرده اند که نه تنها دور از انصاف است، درحقیقت یکی از مهم ترین توانمندی ها و ظرفیت های دین برای حضور در عرصه زندگی را نادیده گرفته و به این صورت آفات و آسیب های جدی و حتی جبران ناپذیری را به بار آورده اند. در این مقاله ضمن طرح جایگاه مقاصدالشریعه به عنوان یک امکان دینی و ابزاری برای بهره برداری بیشتر از قواعد و فواید دین، آفات و آسیب های ناشی از عدم اهتمام جدی به آن نیز شرح می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p474119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!