برآورد ذخایر و تعیین پراکنش گوازیم دم رشته ای و گیش خال سفید وگیش چانه دارد رآب های خلیج فارس، محدوده استان هرمزگان

پیام:
چکیده:

حسین نوروزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاهتورج ولی نسب، موسسه تحقیقات شیلات ایران، تهران Email: norouzi_hossein@yahoo.comچکید هتحقیق موجود با عنوان برآورد ذخایرکفزیان در پاییز1380 د رآب های خلیج فارس محد ود هاستان هرمزگان برای تخمین ذخایرسه گونه گوازیم د م رشته ای (Nemi pterus japoni cus) وگیش خال سفید (Carangoi des malabari cus) و گیش چانه د ار(Ulua mentalis) به روش مساحت جاروب شده به اجرا در آمد. محد ود هاجرا پروژه از راس نایبند تا سیریک (محد ود ه جغرافیایی 45 52 شرقی تا 00 57 شرقی) و در سه لایه عمقی 10 تا 20 متر، 20 تا 30 متر و 30 تا 50 متر بود و بوسیله شناور صیاد ی فرد وس 2 در 55 ایستگاه انجام شد. طی این مطالعه گونه های مذکور شناسایی، تفکیک، توزین و بیومتری شده و اطلاعات حاصل با نرم افزارهای Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و توده زند ه هر یک از گونه ها به تفکیک عمق و منطقه تخمین زده شد و نقشه پراکنش آن ها با استفاده از نرم افزار جغرافیایی Arc view رسم گردید. مجموع توده زند ه گوازیم د م رشته ای 1140 تن تخمین زده شد و حد اکثر آن به میزان 433 تن در منطقه بند رعباس و سیریک و 422 تن در منطقه بند ر چارک مشاهده گردید و حد اقل آن با 53 تن متعلق به منطقه بند ر لنگه بود بیشترین بیوماس گوازیم د م رشته ای در لایه عمقی 30 تا 50 متر بود. مجموع توده زند ه گیش خال سفید 1697 تن مورد تخمین قرار گرفت و حد اکثر آن مربوط به بند ر چارک بود ه و لایه عمقی 30 تا 50 متر حد اکثر توده زند ه را داشت. کل توده زند ه گیش چانه د ار652 تن و حد اکثر آن متعلق به بند ر چارک تخمین زده شد و بیشترین بیوماس در لایه عمقی 30 تا 50 متر واقع شده بود، بیشترین فراوانی طولی گوازیم د م رشته ای در طول های 16 تا 18 سانتی متر واقع شده بود و حد اکثر فراوانی طولی گیش خال سفید و گیش چانه دار به ترتیب در طول های 19 تا 20 سانتی متر و 31 تا 33 سانتی مترمشاهده گردید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
118
لینک کوتاه:
magiran.com/p510471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!