بررسی رویش د ارتالاب در اراضی ماند ابی غرب گیلان (Taxodium distichum (L.) Rich)

چکیده:
ذوقعلی سیاهی پور بالاد ه، کارشناس ارشد جنگلد اری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان (ایستگاه تحقیقات پیلمبرا)بیت اله امان زاد ه، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلاند ارتالاب (Taxodium distichum(L.)Rich) از گونه های خزان کننده و سریع الرشد بود ه و به صورت طبیعی در سواحل خلیج مکزیک و اقیانوس اطلس گسترد هاست. این گونه در رویشگاه های طبیعی خود با تنه صاف و مستقیم به قطر 1 تا 7/1 متر و به ارتفاع 40 متر گزارش شده است. در سال 1372 طرح تحقیقاتی آزمایش فاصله کاشت با این گونه در سه تکرار و چهار تیمار در اراضی ماند ابی واقع در منطقه هفت د غنان از توابع شهرستان رضوانشهر با عرض جغرافیائی 28 °37 شمالی و طول جغرافیایی 15 °49 شرقی به اجراء در آمد. تیمار ها عبارتند از فواصل کشت (8/1×2)، (2×2)، 5/2×5/2) و (3×3) متر. در هر کرت 200 اصله نهال کشت گردید. قطر در ارتفاع یقه قبل از رسیدن ارتفاع نهال تا 30/1 و قطر در ارتفاع برابر سینه بعد از آن همچنین ارتفاع کل نهال ها هر سال اندازه گیری شد. در این تحقیق درصد زند ه مانی، پارامترهای رویشی(قطر، ارتفاع،سطح مقطع) ارزیابی و روابط بین آنان نظیر ضریب قد کشید گی و رابطه بین قطر و ارتفاع و... محاسبه و برآورد گردید. نتایج نشان د اد که متوسط نرخ زند ه مانی 5/84 درصد، میانگین رویش ارتفاعی سالانه 55 سانتیمتر، میانگین رویش قطری سالانه 6 میلیمتر، متوسط سطح مقطع 28/16 متر مربع و ضریب قد کشید گی برابر 8/77 بود. همچنین مشخص شد که مقدار رویش ارتفاعی و قطری این گونه در مقایسه با مبدا آن از وضعیت مناسبی برخورد ار می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
98
لینک کوتاه:
magiran.com/p516800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!