بررسی تاثیر دور آبیاری بر عملکرد گل گاوزبان ایرانی Echium amoenum Mey & Fisch

پیام:
چکیده:
احمد اکبری نیا، استاد یار پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قزوین مجید کرامتی طرقی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قزوینمحمدحسین هاد ی تواتری، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قزوینگاوزبان ایرانی تحت عنوان گل گاوزبان از گذشته های دور به عنوان گیاه د ارویی سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. تحقیقات جدید نشان داده است که د م کرد ه گل های این گیاه در افزایش سیستم ایمنی بد ن موثر است. این گیاه به صورت خود رو در مناطق شمالی کشور و استان قزوین پراکنش د ارد. همچنین به صورت محد ود در این مناطق زراعت می شود. به منظور بررسی تاثیر دور آبیاری بر عملکرد محصول اقتصادی گل گاوزبان آزمایشی در سال های 79-1376 در ایستگاه تحقیقات گیاهان د ارویی الموت قزوین به اجرا در آمد. چهار تیمار دورآبیاری شامل(بد ون آبیاری)، 7، 14و 21 روز یکبار در یک طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار بر عملکرد گل گاوزبان مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان د اد در تمامی تیمار ها بیشترین عملکرد گل مربوط به سال های دوم و سوم آزمایش بود. با افزایش د فعات آبیاری عملکرد گل نیز افزایش یافت. بیشترین عملکرد گل مربوط به تیمار دور آبیاری 7 روز یکبار و در سال دوم به میزان420 کیلوگرم در هکتار بود. این مقدار در شرایط بد ون آبیاری به 135 کیلوگرم د رهکتار کاهش یافت. طول دوره گلد هی نیز با افزایش آب آبیاری روند صعود ی داشت. طول دوره گلد هی در دور آبیاری 7 روز بیش از 2 برابر آن در شرایط بد ون آبیاری بود. کارایی مصرف آب در سال دوم آزمایش با بیشترین تولید محصول سالانه برای دور آبیاری 7، 14 و 21 روز به ترتیب 70، 98 و91 گرم گل خشک برای هر متر مکعب آب بود. دور آبیاری 14 روز(تیمار 3000 متر مکعب) به میزان 44 گرم بر مترمکعب بیشترین میزان را نسبت به تیمار بد ون آبیاری د ارا بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
122
لینک کوتاه:
magiran.com/p516807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!