بررسی منطقه ای خشکسالی در مرکز، جنوب و جنوب شرق کشور

پیام:
چکیده:
محمدرضا د انشور، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد عبد الرسول تلوری، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزد اری محمود توکلی، کارشناس پزوهشی مرکز تحقیقات هواشناسی استان یزد محمدرضا د انائیان، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد خشکسالی یکی از بلایای طبیعی است که رخد اد آن اثرات زیان باری را بر محیط های اکولوژیک وارد می نماید. به منظور تحلیل خشکسالی های منطقه جنوب و جنوب شرق کشور، آمار بارند گی متوسط سالانه و ماهانه ایستگاه های محد ود ه طرح در یک دوره آماری 30 ساله (1999-1970) مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا بر اساس قوانین آماری و انتخاب بهترین توزیع، میزان بارند گی متوسط سالانه در دوره بازگشت های مختلف در یک پریود خشکسالی برآورد گردید. سپس بر اساس نسبت بارند گی برآورد شده با هر دوره بازگشت به بارند گی متوسط سالانه هر ایستگاه() نقشه هم نسبت منطقه مورد مطالعه تهیه گردید. با بررسی این نقشه ها می توان نتیجه گرفت،. هنگامیکه خشکسالی فرضی با دوره بازگشت T ساله در کل سطح منطقه رخ دهد آنگاه کد ام نواحی در سطح منطقه د چار ضعف بحرانی تری خواهند شد. بد یهی است مناطقی در این شرایط وضعیت بحرانی تری خواهند داشت که کمبود های اتفاق افتاد ه در آن ها دارای انحراف بیشتری نسبت به متوسط د رازمد تشان باشند. با استفاده از معیار سری آماری بی بعد انتخاب شده منطقه ای می توان در هر کد ام از سال های آماری موجود، مناطق تحت پوشش خشکسالی با شدت متناظر با دوره بازگشت T ساله را مورد ارزیابی قرار د اد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
158
لینک کوتاه:
magiran.com/p516816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!