برآورد رواناب ذوب برف با استفاده از سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیائی در حوضه شهرچائی ارومیه

چکیده:
احمد نجفی ایگد یر، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربیجمال قد وسی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزد اریبهرام ثقفیان، عضو هیات علمی، مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزد اریجهانگیر پرهمت، عضو هیات علمی، مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزد اری با توجه به اهمیت برف لازم است که رواناب حاصل از آن را برای استفاده بهینه پیش بینی نمود. برای رسیدن به این هدف مهم برآورد قابل قبول و منطقی از سطح پوشش برف حوضه ها و تغییرات آن در طول سال ضروری است، که تصاویر ماهواره ای اطلاعات لازم را بطور مطلوبی درد سترس قرار مید هد. در تحقیق حاضرسطح پوشش برف منطقه به عنوان مهمترین متغیر هید رولوژیکی لازم با استفاده از تصاویر سنجید ه NOAA ماهواره AVHRR استخراج گردید. سپس ازمد Snowmelt Runoff Modelling) SRM) برای محاسبه رواناب برف استفاده گردید. این مدل رواناب ذوب برف را با استفاده از پارامترهای هید رولوژی، هواشناسی و وضعیت فیزیکی حوضه برآورد کرد ه و همراه با مقاد یر مشاهد اتی، به صورت نمود ار و عد د ی ارائه می کند. در تحقیق حاضر داده ها و پارامترهای مذکور به صورت روزانه و برای سال (97-1996) وارد مدل SRM شد ند که مدل مذکور با آنالیز آن ها رواناب را محاسبه و به صورت نمود ار همراه با رواناب مشاهد اتی و عد د ی ارائه نمود. برای ارزیابی د قت مدل مقاد یر مشاهد اتی و محاسباتی مقایسه شد ند که شبیه سازی موفق و قابل قبولی را نشان د اد که در آن ضریب تعیین (R2) برابر 81 / 0 و تفاضل حجمی (Dv) برابر 75 / 2 می باشد. مقاد یر فوق د قت بالای مدل را در برآورد رواناب ذوب برف برای حوضه مذکور نشان مید هد که نشانگر قابلیت کاربرد مدل برای حوضه های دیگر منطقه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
177
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.