تاثیر حلقه برداری درختان لیمو ترش Citrus aurantifolia (Christm.) Swingle بر کیفیت و کمیت میوه

پیام:
چکیده:

عباس میرسلیمانی و حسین امین، اعضاء هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی د اراب- دانشگاه شیراز به منظور بررسی اثرات حلقه برد اری و زمان آن بر ویژگی های کمی و کیفی میوه لیموترش، پژوهشی در بهار و تابستان 1384 روی درختان 7 ساله لیموترش موجود در باغ تحقیقاتی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی د اراب انجام شد. از آنجائی که در منطقه د اراب میوه های لیموترش به د لیل ریز بود ن، ضخیم بود ن پوست و د یر رسی جهت مصرف تازه خوری، بازار پسند ی مطلوبی ند ارد، لذا این پژوهش با هدف بررسی اثر حلقه برد اری جهت بهبود برخی خصوصیات میوه در قالب یک طرح بلوک کامل تصادفی شامل 3 تیمار و 5 تکرار (هر تکرار شامل یک درخت) صورت گرفت. تیمارهای اعمال شده شامل دو نوبت حلقه برد اری یکی در تاریخ 20 فرورد ین ماه (مرحله تمام گل) و د یگری در تاریخ 25 خرد اد ماه بعد از پایان مرحله ریزش فیزیولوژیکی میوه بود. عمل حلقه برد اری توسط یک چاقوی معمولی به صورتی انجام شد که یک حلقه کامل از پوست تنه درخت به پهنای تقریبی5 میلی متر جد ا شود. نتایج این پژوهش نشان د اد که حلقه برد اری بلافاصله بعد از اتمام ریزش فیزیولوژیک میوه به طور معنی د اری باعث افزایش حجم و قطر میوه، وزن گوشت و وزن پوست میوه و درصد آب آن شده اما بر صفاتی نظیر میزان اسید آب میوه و نسبت ، عملکرد و تعد اد میوه در هر درخت تاثیر معنی د اری ند ارد. همچنین نتایج نشان می دهد که حلقه برد اری در مرحله تمام گل اگر چه باعث افزایش وزن، حجم و قطر میوه، وزن گوشت و پوست میوه نسبت به شاهد شده اما هیچکد ام از این اختلاف ها در سطح 5 درصد آزمون د انکن معنی دار نبود هاست. البته حلقه برد اری سبب کاهش TSS آب میوه شده به گونه ای که اختلاف بین حلقه برد اری نوبت دوم (خرد اد ماه) با شاهد معنی دار بود ه ولی نتایج مربوط به حلقه برد اری نوبت اول نسبت به شاهد و همچنین نسبت به حلقه برد اری نوبت دوم اختلاف معنی د اری نشان ند اد هاست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p517461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!