مطالعه رشد و تکثیرکرم خاکی(Eisenia fetida) بر بستر پرورشی حاوی ضایعات مختلف صنعتی و کشاورزی

پیام:
چکیده:
زهرا عباد ی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم د امی کشور، کرج، ایرانعباس گرامی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، تهران، ایران کیانوش سامی، کارشناس موسسه تحقیقات علوم د امی کشور، کرج، ایرانچگونگی رشد و تکثیر کرم خاکی (Eisenia fetida) برروی ضایعات و بقایای مختلف کشاورزی و صنعتی (تفاله گوجه فرنگی، ضایعات سیب زمینی، تفاله جو، باگاس، خاک اره و خاک) در مخلوط با کود حیوانی در سطوح 25، 50، 75 و100% مورد بررسی قرار گرفت. نسبت رشد و تولید مثل، بیومس تولید ی و افزایش وزن روزانه fetida. وEو(ADG) تعیین شد. این تحقیق در قالب طرح کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل 4×6 با یک تیمار شاهد در سه تکرار به اجرا درآمد. برای تعیین مناسب ترین بستر، ازآنالیز مؤلفه های اصلی (PCA) استفاده شد. نتایج بررسی نشان د اد که بین تیمار ها و سطوح مختلف اختلاف معنی دار (0001/ 0>p) از نظر نسبت های بازدهی و تکثیر، تولید بیومس و ADG وجود د ارد. بیشترین نسبت بازدهی و افزایش وزن در تیمار خاک اره مشاهده شد و این نسبت در سطح 25% برابر با 20/ 13± 48/ 69 (گرم ثانویه به گرم اولیه) بدست آمد. بالاترین میزان نسبت تکثیر و تعد اد کرم در بستر تفاله گوجه فرنگی مشاهده شد و این نسبت در سطح 75% برابر با 75/ 8 ± 74 (تعد اد ثانویه به تعد اد اولیه) به دست آمد. کمترین نسبت بازدهی و تکثیر در تیمار تفاله جود ید ه شد (به ترتیب 09/ 1± 64/ 6 گرم ثانویه به اولیه و 89/ 0± 85/ 3 تعد اد ثانویه به اولیه). حد اکثر بیو مس در بسترهای خاک اره و کود حیوانی تولید شد و به ترتیب برابر 84/ 372 و 14/ 338 گرم و حد اقل آن در تیمارهای ضایعات سیب زمینی و تفاله جو به ترتیب به مقدار 94/ 134 و 08/ 45 گرم بدست آمد. نتایج نشان می د هد، کثرت جمعیت کرم در بستر تفاله گوجه فرنگی، منجر به کاهش میزان افزایش وزن روزانه آن (52/ 5 میلیگرم/ کرم/ روز) شده و بالعکس بالاترین سطح افزایش وزن روزانه متعلق به تیمار تفاله جو (63/ 25 میلیگرم/ کرم/ روز) می باشد. در مجموع نتایج این مطالعه نشان د اد که بسترهای تفاله گوجه فرنگی، خاک اره، باگاس، کود حیوانی و خاک بهترین شرایط را برای رشد وتکثیر کرم خاکی فراهم کرد هاند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
164
لینک کوتاه:
magiran.com/p517524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!