زبررسی میزان آلودگی به تریکوموناس واژینالیس در زنان مراجعه کننده به بیمارستان های تامین اجتماعی شهر همدان در سال 1383

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تریکومونیازیس یک عفونت تک یاخته ای مجاری ادراری – تناسلی تحتانی در مردان و زنان می باشد. که معمولا طی سالهای باروری اتفاق افتاده و تقریبا همیشه از طریق تماس جنسی منتقل می شود. پراکندگی تریکوموناس واژینالیس به صورت جهانی است. نسبت آلودگی آن در نقاط مختلف جهان از 2 تا 90 درصد متغیر است. با توجه به این که تشخیص تریکومونیازیس هشداری است نسبت به سایر بیماری های مقاربتی که تواما می توانند وجود داشته باشند لذا در این مطالعه به بررسی میزان آلودگی به تریکوموناس واژینالیس در زنان مراجعه کننده به بیمارستان های تامین اجتماعی شهر همدان پرداخته شد.
مواد و روش ها
400 نفر از بانوان مراجعه کننده به درمانگاه زنان به صورت غیر احتمالی (روش نمونه گیری آسان) در طی 6 ماهه دوم سال 1383 انتخاب و به روش گسترش مرطوب و کشت مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه برداری از خانم هایی که جهت تست سرطان مراجعه می نمودند و نیز آنهایی که به دلیل عفونت مراجعه کرده بودند انجام شد و توسط افراد آموزش دیده و زیر نظر محقق مورد معاینه قرارگرفتند. ضمنا پرسشنامه ای حاوی سئوالات در مورد وضعیت شخصی، اجتماعی و در نهایت وضعیت بهداشتی تکمیل و با نرم افزار آماری Epi 2000 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان شیوع به روش گسترش مرطوب 2 % و به روش کشت3 % بدست آمد و مشخص گردید که بیشترین درصد آلودگی به سنین 26-35 ساله تعلق داشته و از طرفی مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی آلودگی بیشتری را نشان می دهند که به لحاظ آماری معنی دار نبوده است. در بانوانی که در سنین باروری بودند، آلودگی بیشتر بوده اما توزیع آلودگی بر حسب میزان تحصیلات و شغل اختلاف معنی داری را به لحاظ آماری نشان نمی داد و نیز مشخص گردید که تعداد حاملگی تاثیری در روند آلودگی نداشته ولی استفاده از وسایل داخل رحمی می تواند آلودگی را افزایش دهد.
نتیجه گیری
همانطوری که در این تحقیق مشخص گردید میزان آلودگی در روش کشت 3 % ودر روش گسترش مرطوب2% بوده که تائیدی بر آن دارد که کشت روش حساس تری نسبت به روش مستقیم است و از آنجایی که تشخیص صحیح اساس درمان صحیح است به همین دلیل بکارگیری روش کشت در مواردی که آزمایش مستقیم منفی می شود توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
245
لینک کوتاه:
magiran.com/p518356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!