بررسی میکروسکوپی ضایعات پری اپیکال همراه دندان های کشیده شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
بسیاری ازضایعات پری اپیکال در نمای رادیوگرافی قابل مشاهده هستند اما برای تشخیص قطعی نیاز به بررسی میکروسکوپی است. متاسفانه در بسیاری از موارد دندان های مبتلا به ضایعات پری اپیکال به علت عدم رادیوگرافی شناسایی نشده، دندانپزشک پس ازکشیدن دندان یا ضایعه مربوط را کامل در آورده بیرون می ریزد یا به صورت ناکامل در می آورد که باقی مانده ضایعه می تواند مشکلات بعدی را ایجاد نماید. در این مطالعه به بررسی فراوانی ضایعات پری اپیکال دندان های کشیده شده در شهر رشت پرداخته و در نهایت ضایعات براساس نمای میکروسکوپی طبقه بندی شدند.
هدف
بررسی فراوانی ضایعات پری اپیکال دندان های کشیده شده و طبقه بندی آنها بر اساس نمای میکروسکوپی.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش مقطعی طی 8 هفته صورت گرفته است. نمونه ها از مطب ها و درمانگاه های شهر رشت جمع آوری شده. از بین 5900 دندان 42 ضایعه جمع آوری و درفرمالین 10٪ به بخش پاتولوژی بیمارستان پورسینای رشت منتقل و بعداز رنگ آمیزی H&E توسط پاتولوژیست مطالعه و طبقه بندی شدند. توزیع فراوانی با استفاده از نرم افزارهای آماری EPI و SPSS 11.5 بررسی شد.
نتایج
از بین 5900 دندان، 42 مورد (71/0 درصد) ضایعه دار بودند. ضایعات پاتولوژی عبارت بودند از: 14/57 درصد گرانولوم پری اپیکال، 33/33 درصد کیست پری اپیکال، 53/9 درصد ضایعات دیگر. در این مطالعه فراوانی ضایعات در دو جنس تفاوتی نداشته و اغلب ضایعات در بین دهه ی 3 الی 5 زندگی بیماران دیده شدند و توزیع فراوانی ضایعات پری اپیکال براساس موقعیت به ترتیب خلف ماگزیلا، خلف مندیبل، قدام ماگزیلا و قدام مندیبل بود.
نتیجه گیری
تقریبا به ازای هر 1000 دندان کشیده شده در شهر رشت 7 دندان ضایعه دار وجود دارد. علی رغم آن که تعداد ضایعات پری اپیکال نسبتا کم بوده اما این موضوع از اهمیت ارسال ضایعات پس از کشیدن دندان نمی کاهد چرا که در میان ضایعات مشاهده شده در این مطالعه، ضایعاتی چون مورال آملوبلاستوما و کیست تروماتیک استخوانی نیز مشاهده شدند که درمان های متفاوتی از ضایعات پری اپیکال التهابی دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p538689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!