ارزیابی کفایت دیالیز در بیماران همودیالیزی دائم مرکز آموزشی درمانی رازی رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
همودیالیز رایج ترین روش درمان جایگزین کلیه در ایران است. با انجام همودیالیز کافی و موثر می توان کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید و از عوارض نارسایی کلیه کاست، در عین حال در صورت عدم کفایت دیالیز، بروز عوارض متعدد اورمی در بیمار ممکن است.
از جمله روش های ارزیابی کفایت دیالیز، نسبت کسر اوره URR(Urea Reduction Ratio) و معیار kt بر رویV هستند. اگرچه بررسی کفایت همودیالیز به صورت دوره ای، باید برای تمام بیماران همودیالیزی صورت گیرد ولی عملا در بسیاری از مراکز این کار به صورت منظم انجام نمی شود بنابراین در این مطالعه، با برنامه ریزی منسجم کفایت دیالیز در کلیه بیمارانی که در بخش دیالیز بیمارستان رازی دیالیز می شوند، بررسی شد.
هدف
ارزیابی کفایت دیالیز در بیماران همودیالیزی دائم مرکز آموزشی درمانی رازی رشت
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی تحلیلی 139 بیمار همودیالیز دائم که در بخش همودیالیز بیمارستان رازی رشت دیالیز می شوند، بررسی و اطلاعاتی از قبیل سن و جنس و زمان شروع دیالیز، مدت دیالیز در هر جلسه و دفعات دیالیز و وزن، جمع آوری شدند. سطح Bun, cr بلافاصله قبل از شروع همودیالیز و نیز بعد از خاتمه دیالیز و نیز سطح آلبومین قبل از شروع دیالیز اندازه گیری شد. سپس kt بر رویV بیماران با استفاده از فرمول Daugirdas II محاسبه شد و داده ها توسط نرم افزارآماری 10 SPSS Ver با استفاده از آزمونهای آماری2 χ و t-test، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
میانگین سنی 139 بیمار مورد مطالعه 7/14 9/54 سال بود. 3/58% مرد و بقیه زن بودند. 8/69% 3 بار در هفته دیالیز می شدند و میانگین مدت هر جلسه دیالیز در آنها 35/0 78/3 ساعت بود. 9/73% از بیماران 2/1 kt داشتند و در 7/72% نیز %65> URR بود. همچنین عدم کفایت دیالیز در این بیماران با هیپوآلبومینی ارتباط معنی دار داشت(p<0/0001).
نتیجه گیری
کفایت دیالیز در این مرکز نسبت به برخی مطالعات جهانی سطح پایین تری داشت ولی در مقایسه با مطالعات داخلی کشور(کاشان، همدان) وضعیت بهتری دارد. مطالعات بیشتری برای دست یافتن به علل پایین بودن کفایت دیالیز در این مرکز ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p538701 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!