مقایسه تعداد بیماران تریاژ شده در نوبت کاری سه گانه در بیمارستان پورسینا رشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
تریاژ عبارت است از اولویت بندی مراقبت از بیماران براساس شدت آسیب و انجام بهترین اقدام درمانی بری بیشترین افراد در کمترین زمان تریاژ به عنوان فعالیت مدیریتی قوی در اریه خدمات درمانی به بیماران اورژانسی به کار می رود و بر حسب شریط می توان آن را به دو نوع تریاژ در شریط عادی و درحوادث غیرمترقبه تقسیم کردکه نوع اول در اورژانس بیمارستان یا در صحنه حادثه صورت میگیرد.
هدف
مقایسه تعداد بیماران تریاژ شده در شریط عادی در اورژانس بیمارستان، در سطوح مختلف تریاژ برحسب ما هی بهار و نوبت دهی کاری سه گانه.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش مقطعی در مرکز آموزشی- درمانی پورسینا در بهار سال 1385 به صورت گذشته نگر انجام شد. تریاژ بیماران در سه نوبت کاری صبح و عصر و شب انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها فرم زمان سنجی گردش کار خدمات اورژانس، مصوب وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و براساس معیاردهی تریاژ در شریط عادی (شریط غیر از حوادث غیر مترقبه) است. در ین فرم بیماران ابتدا در دو سطح بستری وسرپایی و سپس بیماران بستری در یکی از سطوح اوژانسی (Emergent)، اضطراری(Urgent) و غیراضطراری(Non Urgent) طبقه بندی شدند.
نتایج
از30764 بیمار مراجعه کننده در مدت مذکور بیماران سرپایی25525نفر(97/82%) و بستری5214 نفر(95/16%) و فوت25 نفر(08/0%) بود. نحوه انتقال بیماران بستری: آمبولانس(115)، 203 مورد (89/3%) و اعزامی960 مورد (41/18%) و مراجعه شخصی 4051 مورد (70/77%) بود. میانگین تعداد بیماران در سطح بستری، نوبت کاری شب باصبح وعصرو در سطح سرپایی نوبت کاری صبح با عصر وشب تفاوت معناداری داشت(p<0/05). حداکثر بستری 2104 نفر (30/40%) درنوبت کاری شب، حداکثر بیماران سرپیی 12443 نفر(21/48%) در نوبت کاری صبح بود. میانگین بیماران تریاژ شده نوبت کاری شب با صبح و عصر در دو سطح اورژانسی و اضطراری تفاوت معناداری داشت(p<0/05).
نتیجه گیری
با توجه به ینکه بیشترین تعداد بستری در نوبت کاری شب بوده، توجه بیشتر به ین نوبت کاری از جهات مختلف می تواند در نجات جان بیماران نقش حیاتی داشته باشد. انجام تحقیقات بیشتر در این خصوص هم لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p538704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!