حجب النور شرح حجاب های نورانی معرفت، در شعر حضرت امام(س)

نویسنده:
چکیده:
الهی هب لی کمال الانقطاع الیک، و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک، حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور، فتصل الی معدن العظمه، و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک.
(مناجات شعبانیه، بحارالانوار، ج 1، ص 99-97)در اینجا انجمن کرده ایم تا از شخصیتی سخن بگوییم که نسبت شاعری به او شایان شان شاهین آسای او نیست؛ و به قول اقبال لاهوری: سخن سرا نامیدن چون اویی، نوعی تهمت و تحقیر رواداشتن به او است:نبیند خیر آن مرد فرودست که بر من تهمت شعر و سخن بستچه آنکه گفته اند: «الشعر کمال للناقص و نقص للکامل»: شعر، برای ناقص کمال و برای کامل نقص است؛ فردوسی، مولوی، سعدی و جامی به صفت و نسبت شاعری بزرگ و ارجمند نمی شوند، بلکه شعر با نسبت خویش به این بزرگان، بزرگ و ارجمند می گردد.
حضرت امام (سلام الله و رضوانه علیه) شعر نمی سرود، بلکه شعر یکی از سرریزهای وجود ذی وجود او بود. او اقیانوسی بود مواج و فیاض، سرشار و لبریز که زلال معرفت و معنویت از ژرفنای وجود کران ناشناس او سرریز می کرد؛ معارف الهی و مواهب معنوی او به صور گوناگون: گاه به نثر و گاه به نظم، گاه به لفظ و گاه به فعل، گاه به عبارت و گاه به اشارت، مجال تجلی و تبلور می یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p540345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!