اختلال در نوشتن(علایم، تشخیص، کمک ها، ترمیم و درمان)

نویسنده:
چکیده:
در میان مهارت های تحصیلی پایه، نوشتن ملموس ترین مهارت نام گرفته است. چرا که سندی کتبی از خود به جای می گذارد. نوشتن علاوه بر اینکه از مهارت های اساسی و پیش نیاز موفقیت تحصیلی و مدرسه است، در زندگی روزمره نیز از مهارت های اساسی و مورد نیاز به حساب می آید. چرا که در دنیای با سواد امروز، فردی که در مهارت های پایه خواندن و نوشتن مشکل داشته باشد، در وضع نامطلوبی قرار می گیرد. شناخت علایم و تشخیص به موقع این اختلال و متعاقب آن مداخله های ترمیمی سبب می شود تا پی آمدهای نامطلوب ثانویه آن به حداقل کاهش یابد. در این مقاله ضمن توجه به اهمیت مهارت خواندن و تاثیر آن در زندگی روزمره، به شناخت پیش نیازهای اولیه زبان نوشتاری و سبب شناسی اختلال نوشتن پرداخته شده و در پایان نیز راهبردهایی برای مداخله بهنگام ذکر شده است. واژه ی دیس گرافیا به اختلال بیان زبان نوشتاری در کودکی اشاره دارد و با اختلال زبان نوشتاری که در بزرگسالی به وجود می آید متفاوت است. اختلال در نوشتن تاثیر نامطلوبی روی موفقیت تحصیلی در مدرسه و متعاقب آن کار، حرفه و صنعت می گذارد. به تازگی تخمین زده شده که هزینه های اختلال در نوشتن (نوشتار پریشی)، در صنعت و تجارت آمریکا 30 بیلیون دلار در سال است(کی، 2006).
زبان نوشتاری اجرای حرکتی– ترسیمی و زنجیره ای نمادهایی است که بوسیله ی آنها افکار و دانش انتقال می یابند. چون نوشتن به عنوان آخرین و مهم ترین مهارت پیچیده ی رشدی معرفی می شود، برای تحقیر، صدمه زدن و ربط دادن صفات نامطلوب ژنتیکی به دیگران،آسیب پذیرترین ابزار است (دیوئل،1994).
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p556312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!