بررسی ارتباط سطح سرمی آندوتلین I با هیپرتانسیون پورت و سندرم هپاتوپولمونر در بیماران مبتلا به سیروز کبدی

چکیده:
سابقه و هدف
افزایش فعالیت اندوتلین Іممکن است با عوارض سیروز و هیپرتانسیون پورت همراه باشد. این مطالعه ارتباط بین سطح اندوتلین Іسرم با هیپرتانسیون پورت و سندرم هپاتوپولمونر در بیماران مبتلا به سیروز کبدی را ارزیابی می کند.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد - شاهدی، 50 بیمار با سیروز کبدی مورد در سال 1384 به بیمارستان طالقانی مراجعه کردند و 50 فرد سالم با جنس و سن مشابه به طور تصادفی انتخاب شدند. سیروز با بیوپسی، ارزیابی های بالینی و پاراکلینیکی تایید شد. اکوکاردیوگرافی با کنتراست مضاعف، تست های عملکرد ریوی، عکس ایستاده سینه و تست گازهای خون شریانی انجام شد. بیماران با بیماری قلبی عروقی و تنفسی از مطالعه کنار گذاشته شدند.
یافته ها
از کل100 نفر مورد بررسی، 60 مرد و 40 زن در دو گروه مورد و شاهد بودند. در مجموع با در نظر گرفتن معیارهای تشخیصی از50 بیمار که در مطالعه شرکت کردند، ده بیمار (20%) معیارهای سندرم هپاتولمونر کلینیکال داشته و 7 بیمار (13%) نیز مبتلا به سندرم هپاتوپولمونری تحت بالینی بودند. بیش ترین اتیولوژی سیروز در بیماران مورد بررسی،HBV و بیش ترین میزان سندرم هپاتوپولمونر در کلاس C مشاهده گردید. در بررسی انجام شده بر روی اندوتلین Іسرمی میانگین این پپتید در گروه بیماران سیروتیک (pg/ml 29/2) به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل (pg/ml 85/0) بالاتر بود (038/0P<).
نتیجه گیری
در این مطالعه رابطه مثبتی بین سطح سرمی اندوتلین І با سندرم هپاتوپولمونری یا سندرم هپاتوپولمونری تحت بالینی مشاهده نگردید، در حالی که سطح اندوتلین Іدر بیماران سیروتیک بالاتر از گروه کنترل بود، میزان اندوتلین با سیروز رابطه معنی داری نداشت. تنها با انجام مطالعاتی با تعداد بالاتری از بیماران سیروزی مبتلا به سندرم هپاتوپولمونر می توان به نتایج قابل تایید در این زمینه دست یافت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
175
لینک کوتاه:
magiran.com/p556698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!