تحلیل اختصاصی بازار فلزات

چکیده:
آلومینیم در سالجاری میلادی با نرخ حدود 2500 دلار در رینگ مبادلاتی بورس فلزات لندن حاضر شد و با طی یک روند افزایش قیمت در سومین ماه میلادی به بیش از 3000 دلار صعود کرد. این رکورد قیمت برای آلومینیم گرچه دوام چندانی نداشت، اما به دلیل خوشبینی فعالان بازار نسبت به آینده، بهای این محصول در حدود همان 3000 دلار باقی ماند تا اینکه در ششمین ماه میلادی، آلومینیم با گذر از مرز 3000 دلار به پیشبینی بسیاری از کارشناسان رنگ واقعیت بخشید.
قیمت روی نیز همچون سایر فلزات در سال 2008 دستخوش سقوط گردید. سالیانه بیش از هفت میلیون تن روی در سراسر جهان تولید می شود که نزدیک به 50 درصد آن برای گالوانیزه کردن فولاد در برابر خوردگی به مصرف می رسد. بین سال های 2004 تا 2007 با افزایش تقاضا، به خصوص از جانب آسیا، بهای این فلز نیز افزایش یافت و این رشد مصرف، کاهش سطح ذخایر را به دنبال داشت.
فلز سرب یکی از پرمصرف ترین فلزات غیر آهنی در جهان می باشد. به طوری که مصرف سالانه آن در سال های اخیر بالغ بر پنج میلیون تن بوده است. بهای سرب نیز مانند دیگر مواد معدنی در ماه جولای 2008 افزایش داشت. هرچند بیشترین قیمت رقم خورده برای این فلز در سوم مارس 2008 بود که بهای خود را به 3460 دلار در هر تن رساند.
بررسی بازار جهانی آهن و محصولات فولادی نشان میدهد این دو کالا از ابتدای سال 2008 میلادی تا اواسط آن تحت تاثیر بحران اقتصادی کشورها نبوده اند و آهن در این مدت همچنان با قیمت بالایی معامله می شد. قیمت جهانی محصولات نورد در این مدت رقم ثابت 1100 دلار در هر تن بوده است. ولی اندک مدتی پس از آن قیمت این فلز همانند سایر فلزات روندی نزولی به خود گرفت.
منشور طلا، نفت و دلار سالیان بسیاری است که اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. سال 2008 را می توان سال سقوط اقتصاد جهانی دانست. کاهش تقاضا برای کالاهای پایه به دلیل رکود مالی و اقتصادی کشورهای قدرتمندی چون آمریکا، ژاپن و آلمان باعث کاهش قیمت انرژی و فلزات گردید. طلا بازار معاملاتی خود را در ابتدای سال 2008 در محدوده نرمال خود (900 تا 1035 دلار بر اونس) آغاز کرد. در اوایل این سال، افزایش فشار بر دلار و کاهش ارزش آن در برابر سایر ارزهای رایج دنیا، سبب رشد قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی گردید
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p584348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!