حساسیت و ویژگی آزمون اوره آز سریع در تشخیص عفونت های هلیکوباکتر پیلوری

چکیده:
مقدمه
هلیکو باکتر پیلوری یک ارگانیزم گرم منفی مارپیچی شکل است. این باکتری عامل گاستریت مزمن و پپتیک اولسر است و نقش مهمی در ایجاد سرطان معده و لنفوم معده دارد. شیوع عفونت های هلیکو باکتر پیلوری در ایران از نظر سرواپیدمیولوژی 90% می باشد، پس تشخیص دقیق و درمان آن اهمیت فراوانی دارد. روش مرسوم در اکثر مراکز آندوسکوپی کشور برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر، آزمون اوره از نمونه بیوپسی معده می باشد. هدف اصلی این تحقیق مقایسه آزمون اوره آز با پاتولوژی و آزمون واکنش زنجیره پلی مراز (PCR)می باشد.
مواد و روش تحقیق : تعداد 100 بیماریکه با ناراحتی گوارشی در طی 9 ماه به درمانگاه گوارش بیمارستان طالقانی تهران مراجعه و داوطلب آندوسکوپی بودند بعنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب شد. با کمک آندوسکوپی 3 نمونه بافتی از معده بیماران تهیه و برای بررسی حضور عفونت هلیکوباکتر پیلوری، تحت بررسی با آزمونهای اوره آز نمونه بیوپسی معده و پاتولوژی و آزمون واکنش زنجیره پلی مراز قرار گرفتند. محیط آبگوشت معمولی برای آزمون اوره آز انتخاب شدند. این آزمون بر اساس فعالیت آنزیم اوره آز می باشد. نمونه بیوپسی معده وارد محیط اوره شده و براساس تغییر رنگ محیط از صورتی به ارغوانی مثبت تلقی می شد. در این مطالعه آزمون پاتولوژی، استاندارد طلایی درنظرگرفته شده است. پرایمر مورد نیاز برای PCR قطعه 294bp از ژن Ure-C بود.
یافته ها
نتایج نشان داد که آزمون اوره آز دارای 6/66 % حساسیت و 7/69% ویژگی می باشد. هم چنین روش آزمون واکنش زنجیره پلی مراز دارای 6/98% حساسیت و 93% ویژگی است. چنانچه ملاحظه می شود تفاوت مشخصی بین ویژگی و حساسیت آزمون اوره آز و آزمون واکنش زنجیره پلی مراز وجود دارد و کارایی آزمون اوره آز در تشخیص عفونت های هلیکوباکتر پیلوری پائین است.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که آزمون اوره آز، روش حساس و قابل قبولی برای تشخیص عفونت های هلیکوباکتر نمی باشد. به دلیل حساسیت و ویژگی و کارایی پائین آزمون اوره آز، نمی توان آنرا به تنهایی در تشخیص عفونت هلیکوباکتر بکار برد و انجام آزمونهای دیگر همراه با آن توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p586192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!