رابطه امنیت غذایی با وضعیت وزن اعضای بزرگسال خانوارهای ایرانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با اینکه انتظار می رود افراد دچار ناامنی غذایی، دریافت غذایی پایین و در نتیجه، ذخایر چربی بدنی اندک و اضافه وزن کمتری داشته باشند، اما این همبستگی در مطالعات به خوبی مشخص نشده است. این مطالعه به منظور بررسی رابطه میان ناامنی غذایی و وضعیت وزن بدن در بزرگسالان زن و مرد خانوارهای ایرانی و ارزیابی ارتباط برخی عوامل اجتماعی- اقتصادی با آن، طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تحلیلی، نمونه های مورد بررسی را اعضای بالای 20 سال خانوارهای ایرانی شرکت کننده در «طرح جامع مطالعات الگوی مصرف مواد غذایی خانوار و وضعیت تغذیه ای کشور» طی سال های 81-1379 تشکیل می دادند. نمونه گیری و انتخاب خانوارهای شهری و روستایی به روش سیستماتیک خوشه ایتوسط مرکز آمار ایران انجام شد. قد و وزن همه اعضای خانوار مطابق دستورالعمل های استاندارد، اندازه گیری و نمایه توده بدن(BMI) محاسبه شد. وضعیت وزن بر پایه حدود مرزی NIH تعریف شد. وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوارها با تکمیل پرسشنامه ارزیابی شد. داده های الگوی مصرف مواد غذایی با استفاده از پرسشنامه های 24 ساعت یادآمد خوراک در سه روز متوالی به روش توامان یادآمد توزینی جمع آوری شد. نیاز به انرژی برای هر یک از افراد خانوار، جداگانه و بر اساس معادله های FAO/WHO محاسبه و میانگین سرانه نیاز به انرژی تعیین شد. ناامنی غذایی در سه سطح تعریف شد. تامین 80 تا 89% انرژی مورد نیاز روزانه به عنوان ناامنی خفیف، 70 تا 79% به عنوان ناامنی متوسط و کمتر از 70% به عنوان ناامنی شدید در نظر گرفته شد. به منظور بررسی تاثیر همزمان متغیرهای تشکیل دهنده وضعیت اجتماعی- اقتصادی و متغیر رتبه ای امنیت غذایی به طور همزمان روی وضعیت وزن از رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها
در این تحقیق 7158 خانوار، 2496 (9/34%) خانوار روستایی و 4662 (1/65%) خانوار شهری مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد مردان و زنان بالای 20 سال به ترتیب 6083 و 7960 نفر بود. میزان ناامنی غذایی در 2/5% از خانوارها شدید، در 6/7% متوسط و در 4/10% خفیف طبقه بندی شد. مردان 30% دچار اضافه وزن و 9/9% چاق بودند. این ارقام در زنان به ترتیب 3/34 و 7/26% و به طور معنی دار با مردان متفاوت بود (001/0P<). پس از کنترل متغیرهای وضعیت اجتماعی- اقتصادی، رابطه ای بین وضعیت وزن در مردان و ناامنی غذایی خانوار مشاهده نشد؛ هر چند که اضافه وزن در مردان با افزایش سطح تحصیلات از بی سواد به ابتدایی (05/0P<)، مالکیت واحد مسکونی (01/0P<) و امتیاز بالاتر امکانات و تسهیلات زندگی (001/0P<) رابطه مثبت و معنی دار نشان داد. احتمال اضافه وزن در زنان با ناامنی شدید و متوسط، 5/1 برابر (001/0P<، به ترتیب94/1-22/1CI: و 88/1-27/1:CI) و در زنان با ناامنی خفیف 2/1 برابر (001/0p<، 43/1-04/1CI:) زنان خانوارهای دارای امنیت غذایی بود. در عین حال، اضافه وزن در زنان با افزایش سطح تحصیلات، کاهش و با تاهل، شهری بودن، بالا رفتن امتیاز امکانات و تسهیلات زندگی (001/0P<) و ملکی بودن نحوه تصرف واحد مسکونی (05/0P<) افزایش داشت.
نتیجه گیری
ناامنی غذایی با افزایش وزن بدن در زنان ایرانی همبستگی مثبت و معنی داری نشان داد. احتمال وجود اضافه وزن در زنان، با ناامنی غذایی بیشتر می شود. این همبستگی در مردان مشخص نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p595441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!