تشکیل بیوفیلمSalmonella enteritidis روی سطوح مختلف در صنایع غذایی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سالمونلا اینتریتیدیس (Salmonella enteritidis) یک باکتری مهم عامل عفونت های غذایی است. این باکتری در محیط، بسیار مقاوم است و هنوز علت اصلی بسیاری از عفونت های گاسترواینتریتی انسان به شمار می رود. سالمونلا اینتریتیدیس روی بسیاری از سطوح در تماس با مواد غذایی بیوفیلم تشکیل می دهد. تشکیل بیوفیلم باکتری ها روی چنین سطوحی به عنوان یک منبع بالقوه آلودگی در نظر گرفته می شود که امکان انتقال باکتری ها و شیوع بیماری ها را افزایش می دهد. در تحقیق حاضر، تشکیل بیوفیلم سویه ایرانی سالمونلا اینتریتیدیس روی سطوح مختلف در تماس با مواد غذایی و پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
ابتدا هیدروفوبیسیتی سطح سلول سالمونلا اینتریتیدیس (RITCC 1624) با روشMATH (Microbial Adhesion to Hydrocarbon) تعیین شد. سپس بیوفیلم آن بر سطوح استیل(Type 304 no 2B)، پلی اتیلن و شیشه در مدت زمان های 2، 4، 8، 16 و 20 ساعت تشکیل و با روش Drop plate شمارش شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که سالمونلا اینتریتیدیس با هیدروفوبیسیتی 73% توانایی تشکیل بیوفیلم روی سه سطح ذکر شده را دارد. میزان تشکیل بیوفیلم در مدت زمان 2 ساعت روی سطح شیشه ای و استیل با اختلاف معنی داری (05/0P<) بیشتر از سطح پلی اتیلن بود و با افزایش زمان به 20 ساعت، تشکیل بیوفیلم روی سطوح مختلف معنی دار نبود(05/0P>). همچنین بیشترین میزان تشکیل بیوفیلم سالمونلا روی سه سطح، در حد واسط فاز مایع و هوا بود.
نتیجه گیری
تشکیل بیوفیلم سالمونلا روی چنین سطوحی، امکان انتقال این باکتری را افزایش می دهد که از نظر بهداشتی و انتقال بیماری، بسیار حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p595445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!