بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان پزشکی غیر نظامی (مقطع بالینی) مشغول به تحصیل در دانشگاه ارتش و بیمارستان های مربوطه

چکیده:
سابقه و هدف
کتابهای مرجع و تحقیقات قبلی، پزشکی را جز. مشاغل پر استرس طبقه بندی و پزشکان را جز افراد پر خطر در زمینه ابتلا به اختلالات روانی، طلاق و خودکشی قرار داده اند. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان پزشکی غیر نظامی و مهمان در دانشگاه ارتش در مقاطع بالینی انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش توصیفی مقطعی Cross sectional و با استفاده از پرسشنامه GHQ-28 بر روی 205 دانشجوی پزشکی از تاریخ مهرماه 1383 تا پایان اسفند ماه همان سال صورت گرفته است. تشخیص اختلال روانی با نقطه برش 23(با استفاده از روش نمره گذاری لیکرت) بوده و نتایج بر اساس 6 متغیر دیگر و با استفاده از برنامه آماری spss نسخه 10 تحلیل گردیده است.
یافته ها
از 205 دانشجوی شرکت کننده در این تحقیق 98 نفر(8/47%) مشکوک به اختلال سلامت روان تشخیص داده شدند که رابطه معنی داری بین اختلال روان با وضعیت تاهل (مجرد بودن) (P=0.047) و سابقه خانوادگی مشکل روانی (P=0.025) بدست آمد. از این تعداد 79 نفر(5/38%) دچار جسمانی سازی علایم بودند که در این مقیاس رابطه معنی داری بین اضطراب و جنس (مونث) (P=0.019) و همچنین سابقه خانوادگی مثبت (P<0.01) بدست آمد. 69% از این افراد اختلال عملکرد اجتماعی داشتند که ارتباط معنی داری با مقطع تحصیلی (اینترنی) (P=0.042) داشت. همچنین در 63/25% این افراد افسردگی یافت شد که با وضعیت تاهل (تجرد) (P=0.031) و سابقه خانوادگی مثبت رابطه معنی دار به دست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به بالا بودن میزان اختلالات روانی (اضطراب و افسردگی و تبعات آنها) در دانشجویان پزشکی نسبت به دانشجویان سایر رشته ها و جمعیت عمومی، توصیه می شود ضمن تفهیم شرایط به دانش آموزان قبل از انتخاب رشته تحصیلی، در جهت شناسایی رفع عوامل استرس زا در دانشجویان اقدامات جدی صورت بگیرد، و نیز ایجاد مراکز مشاوره فعال دانشجویی وکلاسهای آموزشی فنون مقابله با استرس و آشنایی با مکانیسمهای دفاعی در مراکز آموزشی دایر شده و سنجش سلامت روان دانشجویان در آغاز و کلیه مراحل تحصیلی نهادینه گردد
زبان:
فارسی
در صفحه:
1127
لینک کوتاه:
magiran.com/p603856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!