مقایسه حساسیت دو تکنیک IFA و ELISA با روش PCR در تشخیص انگل توکسو پلاسماگوندی در بین کودکان کمتر از یک سال بستری شده در بیمارستان طالقانی

چکیده:
سابقه و هدف
درصدی از مرگ ومیرکودکان زیر یک سال وهمچنین کودکانی با عوارض عصبی مختلف وگرفتاریسایر ارگانها، در ارتباط با آلودگی دوران جنینی آنان به توکسوپلاسما گوندی (از طریق جفت) می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی مقایسه حساسیت دو تکنیک IFA و ELISA با روش PCR درتشخیص انگل توکسوپلاسماگوندیدر بین کودکان کمتر از یک سال بستری شده در بیمارستان طالقانیمی باشد.
مواد وروش ها
دراین مطالعه توصیفی- آینده نگر104 نوزاد تازه متولد شده مشکوک به توکسو پلاسموزسمادرزادی یک روزهالی تا قبل از یک سالگی که در بخش نوزادان بیمارستان طالقانی از اردیبهشت 1379تا 1380 بستری می شدندجهت ارزیابی وضعیت آنتی بادی های اختصاصی کلاس Igm و IgG ضد توکسو پلاسما گوندی به روش های ELISA و IFA مورد بررسی قرارگرفته ودر عین حامل مایع نخاع ونمونه 104 در همان فاصله زمانی جهت ردیابی ژنوم این انگل به روش PCR مورد ارزیابی قرارگرفتند.دادها توسط نرم افزار SPSS نسخه 5/11 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج آزمایش PCR حکایت از ابتلا 6 نوزاد از 115 نوزاد تحت بررسی (22/5درصد) به توکسو پلاسموزیس مادرزادی داشت.درروش IFA تعداد مبتلایان 2نفر از 104 توزاد تحت بررسی(93/1درصد)ودرروش ELISA، 6نفر ارز 106 نوزاد تحت بررسی(66/5درصد) بود. از آنجائیکه بر روی سرم هر 6نوزاد مثبت از نظر PCR، آزمایشات IFA و ELISA صورت گرفته بود،می توان نتایج آزمایشات را بین آنها مقایسه نمود.
نتیجه گیری
طبق نتایج حساسیت روش IgM / ELIS برحسب PCR، 33/83% وویژگی آن 99% می با شدو حساسیت روش IgG / ELISA برحسب PCR، 3/33% با ویژگی 64% می با شد. حساسیت روش IgG / ELISA بر حسب PCR در رقت 100/1، 100 % ولی با ویژگی 9/44% می باشد و حساسیت روش IgM / IFA برحسب PCR با رقت 100/1، 3/83% با ویژگی 100%می باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
1141
لینک کوتاه:
magiran.com/p603858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!