بررسی عوارض ریوی بعد از عمل ترانس هیاتال ازوفاژکتومی در 122 بیمار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از جمله روش های رایج جراحی سرطان مری عمل ترانس هیاتال ازوفاژکتومی می باشد. این نوع عمل جراحی یکی از تکنیک های پرعارضه جراحی محسوب می گردد و علیرغم عدم انجام توراکوتومی که مزیت اصلی آن می باشد، عوارض ریوی به عنوان شایعترین عوارض بعد از عمل در این روش شناخته شده است. با توجه به شیوع سرطان مری در ایران و گستردگی انجام این تکنیک و پراکندگی آمار مراکز جهانی درباره شیوع عوارض این عمل و با توجه به فقدان آمار دقیق در این زمینه، انجام پژوهش در این رابطه لازم به نظر می رسد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، 122 بیمار مبتلا به سرطان مری که در طی 6 سال (1375-1381) در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان تحت عمل جراحی ترانس هیاتال ازوفاژکتومی به روش Orringer قرار گرفته بودند، بررسی شدند. اطلاعات به دست آمده بعد از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS 11.05 و نیز با استفاده از شاخصه های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
عوارض ریوی بعد از عمل شامل نارسایی تنفسی در 38%، پلورال افیوژن در 35%، پنوموتوراکس در 24%، هموتوراکس در 17%، پنومونی در 10% و آمپیم در 2% بیماران مشخص گردید.
نتیجه گیری
نتایج فوق حاکی از فراوانی عوارض ریوی بعد از عمل مذکور می باشد که در عین حال با آمار سایر مراکز تقریبا مطابقت دارد و می تواند راهنمای مناسب جهت انتخاب نوع عمل در سرطان مری و پیشگیری از عوارض آن باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p610409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!