بررسی میزان بروز و مدت زمان باز جذب پنوموپریتوئن در عمل های جراحی شکمی در بیمارستان شهدای تجریش در سال 1385

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در بیماری که با درد حاد شکمی مراجعه می کند و در گرافی قفسه سینه پنوموپریتوئن دارد و اخیرا تحت عمل جراحی شکمی قرار گرفته است، افتراق پنوموپریتوئن پس از عمل از پنوموپریتوئن ناشی از یک پاتولوژی جدید، نقش مهمی در تشخیص و درمان بیمار ایفا می کند. این مطالعه بر آن است تا میزان بروز پنوموپریتوئن پس از عمل و معیارهای این افتراق را روشن تر سازد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی آینده نگر، از 172 بیمار که با انسزیون های مختلف شکمی، تحت عمل جراحی قرار گرفتند، در روزهای مختلف پس از عمل، گرافی ایستاده قفسه سینه قدامی خلفی گرفته شد. میزان بروز پنوموپریتوئن پس از عمل [Postoperative Pneumoperitoneum (P.O.P)] و مدت زمان باز جذب آن و عوامل مؤثر بر آن، بررسی و یافته ها با آمار توصیفی آنالیز شدند.
یافته ها
از مجموع 172 بیمار در 2/55% موارد P.O.P وجود داشت. بیشترین میزان P.O.P در انسزیون میدلاین (81/81%) و سپس در انسزیون های میدلاین تحتانی (42/71%)، میدلاین فوقانی (45%)، کوخر (66/41%) و مک برنی (7/35%) بوده که این اختلاف معنی دار بوده است (05/0 P <). در افراد با 25 ≤ BMI میزان بروز P.O.P 9/31%، در BMI نرمال (9/24-5/18) این میزان 58% و در افراد با 5/18 BMI <، 4/78% بوده، که این اختلاف نیز معنی دار بوده است (<0.001 P). میانگین ارتفاع هوا در زیر دیافراگم سمت راست در روز اول پس از عمل 07/9 میلی متر بود.
نتیجه گیری
میزان بروز P.O.P مشخصا به نوع انسزیون و BMI فرد بستگی دارد و به سن، جنس، نوع عمل و مدت زمان عمل ارتباطی ندارد. مدت زمان باز جذب P.O.P نیز با حجم هوای اولیه، سن و BMI ارتباط معنی داری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p610410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!