میزان آگاهی و عملکرد مدیران اجرایی، و آمادگی و رابطه ی بین آنها در مقابل خطر زلزله (بیمارستان های دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1385)

پیام:
چکیده:
مقدمه
زلزله یکی از حوادث شایع در دنیاست که گاهی به عنوان مرگبارترین حادثه جهان از آن یاد می شود. ایران نیز به دلیل استقرار در کمربند زلزله آلپ - هیمالیا جزو ده کشور اول زلزله خیز دنیا؛ و یکی از قربانیان همیشگی لرزش زمین می باشد. در شرایط بروز بلایای طبیعی بویژه زلزله، بیمارستانها جزو اولین واحد هایی هستند که ارائه ی خدمات بهداشتی - درمانی بهینه و بموقع آنان می تواند در کاهش مرگ و میر ناشی از زلزله و نجات جان مصدومان نقش حیاتی و تعیین کننده داشته باشد. همچنین آگاهی از محتوای برنامه هایی که برای مقابله با بحران ها طراحی می شود توسط مدیران بیمارستانها و آمادگی آنها برای اجرای آن برنامه ها و دستور العمل ها در مواقع بحران نقش مهم و تعیین کننده در کاهش بار آسیب وارده از زلزله دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی و عملکرد مدیران اجرایی و آمادگی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقابل خطر زلزله و رابطه ی بین آنها در سال 1385 انجام گرفته است.
روش بررسی
این پژوهش، مطالعه ای مقطعی؛ توصیفی-تحلیلی ست. جامعه ی پژوهش در این مطالعه،کلیه ی بیمارستانهای آموزشی و غیرآموزشی دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیران اجرایی آنهاست. جمع آوری داده ها جهت بررسی میزان آگاهی و عملکرد مدیران بیمارستانها و میزان آمادگی این بیمارستانها در مقابل خطر زلزله از طریق چک لیست(وارسی نامه)، پرسشنامه و مشاهده، صورت گرفته است. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار 11/5 SPSS و آزمون آماری همبستگی (ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده شده است.
یافته ها
میزان آگاهی مدیران اجرایی بیمارستانها در مقابل خطر زلزله 52/47درصد، عملکرد کلی آنها 69/56درصد، و میزان آمادگی کلی بیمارستانهای تحت مدیریت آنان به طور متوسط 54/49درصد بوده است. همچنین، ارتباط مستقیمی درارتباط بین آگاهی مدیر، عملکرد وی، و میزان آمادگی بیمارستان تحت مدیریت او در مقابل خطر زلزله نشان داده شد؛ ولی تنها رابطه ی میان آگاهی و عملکرد مدیر از نظر آماری معنی دار بود (016/0P=).
نتیجه گیری
میزان آگاهی و عملکرد مدیران اجرایی بیمارستانها و میزان آمادگی بیمارستانهای تحت مدیریت آنان در مقابل خطر زلزله، بسیار پایین است. این موضوع، لزوم توجه و رسیدگی بیشتر و اقدام عاجل مسئولین دانشگاه در جهت بهبود حیطه های مورد نظر را یادآور می شود. همچنین، رابطه معنی دار آماری بین آگاهی و عملکرد مدیران اجرایی نشاندهنده لزوم تدوین و اجرای برنامه های آموزشی کوتاه مدت در جهت افزایش دانش و آگاهی مدیران اجرایی بیمارستانها در مقابله با حوادث و خطرات طبیعی از جمله زلزله می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p619307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!