فراوانی نسبی مکانیسم های کاردیوآمبولیسم در بیماران سکته مغزی آمریکای شمالی و ایرانی

چکیده:
زمینه و هدف
کاردیوآمبولیسم یکی از مهمترین علل سکته ایسکمیک مغزی در تمام مناطق جهان را تشکیل می دهد. یک مطالعه پایلوت دو مرکزی فراوانی نسبی انواع کاردیوآمبولیسم را در بیماران سکته مغزی در دو زیرگونه نژادی متفاوت بررسی نموده است.
روش بررسی
این مطالعه بالینی آینده نگر در 100 بیمار پی در پی با سکته مغزی بستری در بیمارستان مکنزی کانادا و در 100 بیمار پی در پی سکته که از نظر سن وجنس با گروه قبل مشابه بوده و در بیمارستان قائم ایران بستری بودند در سال 2007 صورت گرفت. همه بیماران کانادایی از نژاد سفید پوست آمریکای شمالی و همه بیماران ایرانی نیز از نژاد سفید پوست پارسی انتخاب شدند. تشخیص سکته ایسکمیک مغزی توسط نورولوژیست عروقی انجام شد. بررسی مکانیسم کاردیوآمبولیسم بروش استاندارد در تمامی بیماران انجام شد. فراوانی نسبی بیماری ایسکمیک قلب و نارسایی احتقانی قلب و فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری روماتیسمی دریچه میترال در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. آزمون های کای اسکوار و فیشر برای تحلیل آماری بکار رفته و پی کمتر از 5 0/0 معنی دار تلقی شد.
یافته ها
92 مرد و 108 زن با سکته مغزی بررسی شدند. تاثیر نژاد بر فراوانی نسبی بیماری ایسکمیک قلب و نارسایی احتقانی قلب و فیبریلاسیون دهلیزی و در دو گروه ایرانی و کانادایی معنی دار نبود، 05/ 0 p>. بیماری روماتیسمی دریچه میترال طور معنی داری در بیماران ایرانی شایعتر از کانادایی بود 1=df، 05/0P>.، تفاوت معنی داری بین فراوانی نسبی سایر مکانیسم های کاردیوآمبولیسم در دو گروه مورد مطالعه بر اساس جنس نیز وجود نداشت 05/0P>. ولی بیماری ایسکمیک قلبی بطور معنی داری در زنان کانادایی شایعتر از زنان ایرانی بود 03/0=p و 1=df.
نتیجه گیری
تفاوت معنی داری بین فراوانی نسبی انواع مکانیسم های کاردیوآمبولیسم به استثنای بیماری روماتیسمی دریچه میترال در بیماران سکته با دو نژاد سفید پوست پارسی و آمریکای شمالی وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
198 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p623515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!