بررسی آگاهی مادران نوزادان بستری در بیمارستان های شهرستان رشت درباره مراقبت های دوره نوزادی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
در کشور ایران میزان مرگ و میر نوزادی (NMR) برابر 3/18 در هزار تولد زنده است که تشکیل دهندهء 69% موارد مرگ زیر یک سال (IMR) و 56% مرگ زیر 5 سال در کشور می باشد. مقایسه روند آماری مرگ کودکان زیر یک سال و نوزادان از سال 67 تا 80 نشان می دهد که میزان مرگ و میر در کودکان زیر یک سال به مقدار قابل توجه و در نوزادان تنها اندکی کاهش یافته است. براساس مطالعات انجام شده، آموزش مؤثر مادران نقش مهمی در پیش گیری از مرگ و میر دوره نوزادی داشته است. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی آگاهی مادران در عرصه های مختلف مراقبت های دوران نوزادی و نقش برخی عوامل همراه در سطح شهرستان رشت انجام گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، از جامعه هدف مادران نوزادان بستری در بیمارستان های سطح شهرستان رشت با روش نمونه گیری آسان (در دسترس) انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه حاوی سؤالاتی در 3 حیطه مراقبت نوزاد در هنگام بیماری زردی، مراقبت های بند ناف، مراقبت های عمومی نوزاد جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده در برنامه 10 spss با استفاده از آزمون آنالیز واریانس و t-test تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در این تحقیق 450 مادر با میانگین سنی56/26 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از تقسیم بندی نمرات آگاهی 7/16% آگاهی ضعیف، 3/71% آگاهی متوسط و 12% از آگاهی بالایی برخوردار بودند. هم چنین مادران در گروه سنی 18 تا 35 سال نسبت به سایر گروه های سنی و مادران ساکن در شهر نسبت به مادران ساکن در روستا و افراد با تحصیلات دانشگاهی و شاغل و مادرانی که دارای 4 فرزند و بیشتر بوده اند به صورت معنی داری از میانگین نمره بالاتری برخوردار بودند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این بررسی حاکی از آن است که سطح آگاهی اکثر مادران (3/71%) در این منطقه متوسط می باشد و لازم است بستری فراهم آید تا در آینده با آموزش های تکمیلی در زمینه های مورد نیاز، این کاستی ها برطرف گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p625620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!