اثر میدان مغناطیسی بر علایم رفتار سندرم محرومیت از مرفین در موش کوچک آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
علایم وابستگی به مواد و ترکیبات دارویی و هم چنین محرومیت از آن ها از دیر باز مورد توجه اطباء و دانشمندان بوده است. درمان های مختلفی برای رهایی انسان از آسیب مواد وابسته کننده ارایه شده است. در بین درمان های مذکور؛ درمان دارویی بیشتر رشد داشته است. استفاده انسان از میدان های مغناطیسی برای درمان برخی آسیب ها یا بیماری ها سابقه دیرینه ایی دارد. بررسی اثرات میدان های مغناطیسی در سالیان اخیر مجددا مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در طب مکمل نیز از میدان های مغناطیسی برای درمان برخی بیماری ها به طور گسترده استفاده می شود.
مواد و روش کار
در این پژوهش تعداد 6 راس موش نر به عنوان گروه کنترل و 8 راس موش نر به عنوان گروه آزمایش پس از وابسته شدن به مرفین مورد استفاده قرار گرفتند. در موش های گروه کنترل هیچ گونه تیماری صورت نگرفت ولی موش های گروه آزمایش قبل از ایجاد سندرم محرومیت از مرفین، به مدت دو ساعت تحت تاثیر میدان مغناطیسی (شدت 07/0 میلی تسلا، 10 هرتز) قرار گرفتند. علایم سندرم محرومیت از مرفین برای هر موش در جدولی در هر دقیقه تا مدت 45 دقیقه با مشاهده علامت درج می گردید. علایم مطالعه شده شامل؛ بی قراری، دفع ادرار، دفع مدفوع، اسهال، پریدن، لیس زدن آلت تناسلی، لرزش و تکانش مشابه سگ خیس بوده است.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش مشخص نمود که موش های گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل دو علامت لرزش و لیس زدن آلت را نشان ندادند در حالی که همه یا بخش اعظم موش های گروه کنترل علایم مورد نظر را نشان دادند. تعداد کمتری از موش های گروه آزمایش دو رفتار اسهال و دفع ادرار را نشان دادند که در مقایسه با گروه کنترل معنی دار بود. موش های گروه آزمایش از نظر تاخیر در زمان ظهور رفتارهای سندرم محرومیت تاخیر بیشتری را در ظاهر شدن رفتار دفع ادرار، دفع مدفوع نشان داده ولی تفاوت معنی داری از این جهت در رفتارهای پریدن و لرزش مشابه سگ خیس از خود نشان ندادند.
بحث و نتیجه گیری
رفتارهای سندرم محرومیت مهم ترین عامل تداوم وابستگی به مواد بوده و شیوع و زمان بروز آن ها از پیچیدگی خاصی برخوردار است. اگرچه اثر عمده میدان های مغناطیسی به کانال های کلسیمی نسبت داده می شود ولی به نظر می رسد این اثرات در برگیرنده مکانیسم های بیشتری باشد. کاهش یا حذف برخی از رفتارهای درد و نیز رفتارهای سندرم محرومیت از مرفین شاخصی از تاثیر گذاری بر مکانیسم های بروز این رفتارها است. به نظر می رسد میدان های مغناطیسی قادر هستند برخی از این رفتارها را تحت تاثیر قرار دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p625624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!