بررسی مقدار کاتالاز، ویتامین های Eو A در خون و ارتباط آن ها با علایم بیماری در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مراجعه کننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی بیمارستان شریعتی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمیک مزمن با علت ناشناخته است. در سال های اخیر علی رغم مطالعات زیادی که بر روی تاثیر احتمالی گونه های واکنش گر با اکسیژن بر ایجاد آرتریت روماتوئید انجام شده است، ارتباط استرس اکسیداتیو با علایم بیماری بررسی نگردیده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان فعالیت آنزیم آنتی اکسیدانی کاتالاز و میزان آنتی اکسیدان های غیر آنزیمی ویتامین E و ویتامین A سرم بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در مقایسه با افراد سالم و ارتباط آنها با علایم بیماری صورت گرفت.

مواد و روش کار

در این مطالعه مورد - شاهدی 60 نفر بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید در محدوده سنی 75-18 سال با 60 نفر فرد سالم متناسب از نظر جنس و سن مورد بررسی قرار گرفتند. اندازه گیری فعالیت کاتالاز براساس میزان تجزیه H2O2 و به وسیله سنجش اسپکتروفتومتری، ویتامین E و ویتامین A به وسیله HPLC با فاز معکوس، CRP و RF براساس ایمونوتوربیدومتری، هموگلوبین به روش سیان و مت هموگلوبین و ESR به روش وسترگرن بر روی خون تام انجام گردید داده های مربوط به علایم بیماری توسط پزشک در پرسش نامه مربوطه ثبت گردید. بررسی نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 11.5 انجام شد. برای مقایسه میانگین متغیرها در دو گروه از t-test استفاده شد.

یافته ها

کاهش معنی دار میزان ویتامین A و ویتامین E و کاتالاز در بیماران نسبت به گروه شاهد دیده شد (01/0 P<) و در افراد مورد بررسی بین متغیرهای ویتامین E، ویتامین A، کاتالاز با متغیرهای وابسته CRP و RF همبستگی معنی داری و معکوسی وجود داشت (05/0 P<). همبستگی معنی داری بین ویتامین A با هماتوکریت و هموگلوبین و بین ویتامین E با هموگلوبین مشاهده شد (05/0 P<). همبستگی معکوس و معنی داری بین کاتالاز با هموگلوبین، هماتوکریت و ESR وجود داشت (05/0 P<) بعلاوه ویتامین E به طور چشمگیری با خشکی صبحگاهی، طول مدت بیماری و تعداد مفاصل ملتهب در ارتباط بود (05/0 P<).

بحث و نتیجه گیری

نتایج فوق نشان دهنده ی اهمیت ا سترس اکسیداتیو در ایجاد بیماری، التهاب و تخریب مفصلی است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
86
لینک کوتاه:
magiran.com/p652074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!