بررسی پرونده های شکایت از قصورات پزشکی در رشته ی تخصصی اطفال ارجاع شده به

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
هدف بررسی پرونده های شکایت از قصورات پزشکی در رشته ی تخصصی اطفال ارجاع شده به سازمان نظام پزشکی ارومیه از جهت ویژگی های بیماران، پزشکان، شکایات مطرح شده و پی آمد این شکایات به منظور افزایش تجربه سایر متخصصان کودک در پیشگیری از وقوع خطاها و قصورات پزشکی می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه یک بررسی توصیفی - مقطعی و از نوع گذشته نگر است که در طی آن تمامی پرونده های دعاوی مطرح شده برعلیه متخصصان اطفال در سازمان نظام پزشکی ارومیه در یک فاصله زمانی ده ساله بررسی شده و اطلاعات مختلف در مورد مشخصات بیماران، ویژگی های پزشکان درگیر، نوع قصورات پزشکی رخ داده شده، اشکال آسیب های وارد شده و در نهایت پی آمد شکایات از پرونده ها استخراج و در چک لیست مربوطه وارد شده و سپس با استفاده از نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.
یافته ها
حد فاصل سال های 75 تا 85 در مجموع 37 مورد شکایت (4/3% کل) از متخصصان اطفال در سازمان نظام پزشکی ارومیه به ثبت رسیده است. 78% موارد مربوط به کودکان زیر 2 سال بوده است. 70% بیماران را کودکان مذکر تشکیل می دادند. در 65% موارد خانواده کودک شهرنشین بودند و در تمامی موارد پدر کودک فرد مدعی یرعلیه پزشک بوده است. 28 مورد شکایت از متخصصان اطفال، 8 مورد از فوق تخصص کودکان و فقط در یک مورد از دستیاران تخصصی اطفال بوده است. بیشترین میزان شکایت (42%) از پزشکان شاغل در بخش خصوصی بوده است. اکثریت موارد شکایت به علت فوت بیمار بوده است (52%) و بخش عمده ای از این بیماران در بیمارستان بستری بوده اند (57%). بیشترین نوع قصور مطرح شده مربوط به عدم رعایت مقررات دولتی (57%) بوده است که 90% آن مربوط به عدم حضور به موقع پزشک آنکال در زمان تعیین شده در بیمارستان بوده است. و بالاخره از میان 37 مورد پرونده بررسی شده 29 مورد منجر به تبرئه پزشک گردیده است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان می دهند که کودکان با سن کمتر از 2 سال و جنس مذکر و بستری شده در بیمارستان و با بیماری زمینه ای خطیرتر، ریسک بیشتری برای انجام شکایت دارند. لذا شایسته است متخصصان کودک ضمن اعمال دقت بیشتر در درمان این کودکان و حضور به موقع در بیمارستان در صورت لزوم و با ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمانه تر با والدین این کودکان و ارائه توضیحات لازم نگرش آنان را در مورد بیماری کودک افزایش دهند. به نظر می رسد در راستای رسیدن به این مهم تاکید هرچه بیشتر بر آموزش مستمر دانشجویان و دستیاران دانشکده پزشکی در طی دوره تحصیل و متخصصین کودکان در دوره های مدون بازآموزی نقش مثبت و بارزی را ایفا نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p652084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!