بررسی اثرات گل آلوده سازی آب در کاهش نشت از کانال انتقال آب به باغات و زمین های کشاورزی (مطالعه مورد: شهرستان فردوس، استان خراسان جنوبی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آب قنوات بلده از طریق کانالی به طول تقریبی 15 کیلومتر به اراضی فردوس می رسد. کشاورزان برای کاهش اتلاف آب در کانال انتقال، نسبت به گل آلوده سازی آب مبادرت می ورزند. در تحقیق حاضر با انجام اندازه گیری نشت در کانال های مختلف در زمان عبور آب زلال و گل آلود، اثرات گل آلوده سازی بر روی اتلاف آب کانال ها بررسی شد. اندازه گیری نشت در کانال های 1 و 2 با آزمایش ورودی-خروجی و در کانال 3 با آزمایش برکه محاسبه شد. نتایج نشان داد که عبور آب گل آلود می تواند در بازه زمانی 16 ساعت، نشت را 60 تا 67 در صد کاهش دهد. ادامه گل آلوده سازی در طی زمان و کنترل فرسایش می تواند به 95 درصد کاهش نشت منجر شود. اتلاف آب در اثر نشت از محل های ورودی آب به زمین های کشاورزی دو برابر نشت از بستر کانال می باشد و گل آلوده سازی آب در آب بندی منافذ دریچه های آبگیری نیز به شکل مشابه بستر کانال می تواند تا 95 درصد نشت را کاهش دهد. در حال حاضر، مهم ترین تاثیر مثبت گل آلودگی آب قنات بلده در مسیر انتقال به زمین های کشاورزی، بستن تمامی درزها و منافذ خروجی آب بازمانده زیر دریچه های کشویی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
929 تا 940
لینک کوتاه:
magiran.com/p655184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!