بررسی موارد سپسیس نوزادی دربیمارستان مهدیه تهران با استفاده از دستگاه BACTEC جهت انجام کشت خون

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
علایم و نشانه های عفونت نوزادی اغلب غیراختصاصی بوده و تشخیص قطعی آن به دلیل نبود آزمون تشخیصی اختصاصی مشکل است. بنابراین تعدادی از نوزادان بدون داشتن سپسیس، تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار می گیرند. هدف ما در این مطالعه، تعیین میزان فراوانی کشت خون مثبت و نوع پاتوژن در نوزادان مشکوک به سپسیس بود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی بر روی 120 نوزاد بستری مشکوک به سپسیس در بیمارستان مهدیه تهران انجام گرفت. کشت خون بوسیله سیستم BACTEC انجام شد که نسبت به کشت خون های رایج حساسیت بالاتری دارد. در این مطالعه کشت خون با استفاده از محیط کشتPEDS (مخصوص اطفال) و توسط دستگاه BACTEC 9120 انجام شد. بر اساس علایم بالینی سپسیس، آزمایشات هماتولوژیک، نتیجه کشت خون و CRP، نوزادان در سه گروه سپسیس قطعی، احتمالی و ممکن دسته بندی شدند.
یافته ها
از120 نوزاد، 11 مورد کشت خون مثبت داشتند که 7 مورد استافیلوکوک اپیدرمیدیس و مابقی انتروکوک، لاکتوباسیلوس، دیفتروئید و باسیل گرم مثبت بودند. 7/1 درصد نوزادان در گروه سپسیس قطعی، 10 درصد در گروه سپسیس احتمالی و 3/88 درصد در گروه ممکن قرار گرفتند. شایع ترین تظاهر بالینی دیسترس تنفسی و آپنه بود و در 8/90 درصد موارد عفونت از نوع زودرس بود.
نتیجه گیری
بهتر است جهت کاهش مشکلات روحی و هزینه های حاصل ازبستری نوزاد، از روش های آزمایشگاهی حساس تر و سریعتری نظیر کشت خون با سیستم BACTEC استفاده گردد تا در صورت کشت خون منفی با اطمینان بیشتری بتوان درمان را قطع نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p663971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!