بررسی تاثیر بازی درمانی گروهی بر میزان افسردگی کودکان مبتلا به سرطان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کودکان مبتلا به سرطان دارای علایم افسردگی شدید هستند که می تواند در روند درمان مشکلات متعددی را بوجود آورد. هدف بازی درمانی کاهش میزان افسردگی و علایم آن و ایجاد پیامدهای مثبتی در وضعیت سلامت این کودکان می باشد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه مداخله ای بود. جامعه پژوهش در این تحقیق شامل کلیه کودکان 15-6 ساله مبتلا به سرطان بود که در مرکز درمانی- رفاهی محک در سال 1386 بستری بودند. شیوه نمونه گیری در پژوهش حاضر بر اساس نمونه های در دسترس بود. بعد از محاسبه نمره افسردگی با استفاده از ابزار CDS-A، 24 نفر که برابر با جامعه آماری بود، نمره 84 به بالا را کسب کرده و افسرده بودند که به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. سپس جلسات بازی درمانی (7 جلسه 2 ساعته) در اتاق بازی بر روی گروه مداخله اجرا شد و در پایان برنامه بازی درمانی دوباره بر روی هر دو گروه تست بررسی افسردگی بعد از یک هفته اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک روش های آمار استنباطی، مانند آزمونهای من ویتنی U، کروسکال والیس و ویلکاکسون انجام شد.
یافته ها
یافته های پژوهش میانگین نمره افسردگی را در گروه مداخله و کنترل قبل از بازی درمانی به ترتیب (21/95 و 75/91) نشان داد و از طرفی میانگین نمره افسردگی در گروه مداخله و کنترل بعد از بازی درمانی به ترتیب (33/74 و 08/94) بود که تفاوت معنی دار بوده (002/0=p).
نتیجه گیری
در این مطالعه بازی درمانی به طور معنی داری موجب کاهش افسردگی گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شد. بازی می تواند به عنوان یک مداخله مؤثر به وسیله اعضاء تیم بهداشتی برای کمک به کودکان بستری استفاده شود تا آنها را برای انجام روش های درمانی دردناک و تنش ناشی از بستری شدن آماده و سازگار نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p693447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!