بررسی ارتباط میزان بروز دلیریوم پس از جراحی قلب و عوامل مداخله گر حین عمل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تغییر حاد در وضعیت ذهنی است که با اختلال در سطح هوشیاری، کاهش میزان توجه و تغییرات شناختی مشخص می شود و سیر متغیری در طول دوره خود دارد. دلیریوم در افراد مسن و بیماران بستری، خصوصا پس از اعمال جراحی بزرگ، شایع بوده و با افزایش مرگ و میر و عوارض در بیماران می شود. اخیرا میزان بروز دلیریوم بعد از برش جراحی قلب، بیش از90c/o گزارش شده است. تقریبا یک چهارم تا یک سوم بیماران روزهای 2 تا 7 پس ازعمل جراحی قلب، دچار اختلالات روانشناختی می شوند. باتوجه به افزایش میزان اعمال جراحی قلب و افزایش سن بیماران به هنگام جراحی، عوارضی نظیر دلیریوم پس از عمل، رو به فزونی است. مطالعات متعددی بر روی اتیولوژی دلیریوم پس از جراحی قلب صورت گرفته، اما هنوز دلیل قاطعی برای آن بیان نشده است. در این مطالعه بر آن شدیم تا ارتباط بین میزان بروز دلیریوم پس از جراحی قلب و برخی عوامل مداخله گر حین عمل را مورد بررسی قرار دهیم.
مواد و روش ها
طی 6 ماه 250 بیمار بالای 50 سال که تحت جراحی CABG به طور الکتیو قرار می گرفتند در بیمارستان شهید مدرس تهران، به روش نمونه گیری برگزیده شدند. وضعیت روانشناختی بیماران 5 روز قبل از عمل 2 و 7 روز پس از عمل توسط آزمون غربالگری MMSE مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس با توجه به نمره آزمون و براساس DSM - IV، موارد ابتلا به دلیریوم مشخص شدند.
یافته ها
در این مطالعه میزان بروز دلیریوم پس از جراحی قلب باز 47% می باشد، میزان بروز دلیریوم با مدت بای پس قلبی ریوی بیشتر از 120 دقیقه، زمان کراس کلامپ آئورت بیشتر از 75 دقیقه، هماتوکریت حین عمل کمتر از30c/o و دمای حین پمپ کمتر از 30 درجه سانتی گراد افزایش نشان می داد. در این مطالعه بین EuroSCORE و میزان بروز دلیریوم ارتباط معنی داری به دست نیامد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده، در نظر گرفتن مسائل روحی روانی، بخصوص اختلالات شناختی همچون دلیریوم بعد از جراحی قلب باز از اهمیت بالایی برخوردار است و می بایست مطالعات بیشتری در جهت کشف علل زمینه ساز آن انجام گیرد، چرا که حذف برخی علل زمینه ساز دلیریوم می تواند در درمان آن کمک کننده باشد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p694640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!