رابطه ی نابرابری درآمدوسلامت در ایران طی سال های 1385-1355

پیام:
چکیده:
مقدمه
با تغییر الگوی بیماری ها از عفونی به مزمن، نقش عوامل روانی و اجتماعی تحت عنوان تعیین کننده های اجتماعی سلامت(SDH) از جمله نابرابری درآمدی در جامعه اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. نابرابری درآمدی شدید نشان دهنده ی کاهش درآمد در دسترس اکثر افراد جامعه می باشد که تاثیر منفی بر سلامت دارد. وجود نابرابری در جامعه موجب افزایش احساس محرومیت نسبی افراد؛ واثربر سلامت روانی جامعه است.هدف این پژوهش تعیین رابطه ی نابرابری درآمدی و سلامت در ایران در دوره ی1385- 1355بود.
روش بررسی
این مطالعه تحلیلی؛ از نوع همبستگی اکولوژیکی است. واحد تحلیل؛ جمعیت ایران در سال های مورد بررسی ست؛ و داده های تحقیق از مرکز آمار ایران و بانک مرکزی تهیه شده است. جهت تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون با نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
رابطه ی ضریب جینی با امید به زندگی(0001/0P=،83/0-R=)؛ و با میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال(0001/0P=،87/0R=) معنی دار است.
نتیجه گیری
در دوره زمانی مورد بررسی، با افزایش نابرابری درآمدی امید به زندگی کاهش و میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال افزایش یافته است. برای بهبود و ارتقای سلامت افراد جامعه اتخاذ سیاست های بازتوزیعی مناسب به منظور کاهش نابرابری درآمدی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p695178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!