عرفان شریعت گرا و شریعت گریز

نویسنده:
چکیده:
بحث درباره معانی و مقصود از شریعت در عرفان و ضرورت شریعت گروی در سیر و سلوک عرفانی، تحلیل و ارزیابی عوامل و ریشه های انحراف نظری و عملی از شریعت و بیان مولفه های عرفان های شریعت گرا و شریعت گریز، از عمده مطالب مندرج در این مقاله است. کوشیده ام نشان دهیم که سالک الی الله ، خداخو و عارف حقیقی شدن، جز در پرتو شریعت حقه محمدی امکانپذیر نیست و شریعت آداب، اسرار و لایه های گوناگون دارد که سالک را در تمام مراحل و ساحت های سلوکی، تغذیه و تامین می کند. در عرفان حقیقی، التزام عملی به شریعت بیشتر و شدیدتر است و از دو ویژگی مهم در ریاضت معقول و معتدل برخوردار است:ا. تدریجی و آهسته آهسته؛ ب. مداوم و قابل عمل در تمام مقام ها و منازل که سالکان مجذوب و مجذوبان سالک، عامل به آن هستند.
شریعت نبوی، راه سلوک، سازوکار طی مقام های معنوی و عبودیت را در تمام اطوار و مراحل سلوکی تا مقام قرب و لقای رب عهده دار است و رهایی و گریز از شریعت، جز سقوط و خروج از دایره معنویت ناب چیز دیگری نیست. در ادامه، شریعت گریزی با رهیافت معرفت شناختی، روان شناختی، جامعه شناختی و سیاسی اجتماعی مورد سنجش و ارزیابی واقع شده است و نتیجه گرفته شده است که شریعت حقه محمدی تمام قانون ها، روش ها و نیازهای سالک را طی مقام های معنوی و فتوحات غیبی تامین می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p700654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!