گروه درمانی و هوش هیجانی

چکیده:
هوش هیجانی در سلامت و رشد عقلانی عاطفی مؤثر است و از طرفی موفقیت در زندگی شغلی، تحصیلی، خانوادگی و... را هوش هیجانی تعیین می کند. هوش هیجانی بر سلامت حافظه و نیروی عقل، ادراک، معنی بخشی تجربه ها، داوری صحیح، تصمیم گیری مناسب و رشد روانی اجتماعی فرد تاثیر چشمگیری می گذارد.
زندانیان از جمله گروه های اجتماعی هستند که هزینه های مادی و معنوی زیادی صرف آنها می شود. از آنجا که بیشتر زندانیان از هوش هیجانی پایین تری برخوردارند به نظر می رسد که خدمات مشاوره و رواندرمانی بتواند از طریق افزایش هوش هیجانی آنها تا حد زیادی به اصلاح رفتار و کاهش میزان بازگشت آنها به زندان کمک کند.
به این منظور در پژوهش حاضر تعداد 66 نفر زندانی مرد زندان مرکزی تهران با استفاده از روش نمونه در دسترس و همتاسازی انتخاب شدند و در دو گروه 33 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به سه گروه 11 نفره تقسیم و طی مدت 4 ماه در 15 جلسه 2 تا 5/2 ساعته تحت تاثیر متغیر مستقل (گروه درمانی به روش راجرز «مراجع محوری») قرار گرفت و گروه کنترل تحت هیچ برنامه ای قرار نگرفت. داده ها با استفاده از آزمون هوش هیجانی بار، ان در دو مرحله قبل و بعد از اتمام دوره اثرگذاری متغیر مستقل جمع آوری شد. نتایج با استفاده از آزمون T برای گروه های همبسته تحلیل شدند. پس از مقایسه یافته ها در گروه آزمایش و کنترل نشان داده شد که میزان هوش هیجانی گروه آزمایش بعد از اجرای گروه درمانی بطور معناداری بیشتر از گروه کنترل می باشد و همچنین گروه درمانی با رویکرد راجرز (مراجع محوری) در افزایش هوش هیجانی زندانیان مؤثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
116
لینک کوتاه:
magiran.com/p718760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!