ارزیابی روش تزریق عضلانی و داخل جلدی پلاسمید باکتریایی حاوی ژن نوکلئوپروتئین ویروس آنفلوانزا

پیام:
چکیده:
هدف
استفاده از واکسن های ژنی بر پایه کاربرد پلاسمیدهای باکتریایی به منظور القای ایمنی سلولی بر ضد عوامل بیماری زا یکی از رویکردهای نوین به شمار می رود. ساز و کارهایی که توسط آن سلول های ایمنی اختصاصی بر ضد آنتی ژن عرضه شده توسط واکسن های پلاسمیدی شکل می گیرند، هنوز به طور کامل شناخته شده نیست. از این رو، لازم است تا چند راه تزریق واکسن به منظور یافتن بهترین راه ایمن سازی در مورد هر آنتی ژن منحصر به فرد، ارزیابی شود. در این پژوهش روش تزریق عضلانی ناقل ژنی حاوی نوکلئوپروتئین ویروس آنفلوانزا با روش تزریق داخل جلدی مقایسه شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه، توانایی دو روش مختلف ایمن سازی (داخل عضلانی و داخل جلدی) در القای پاسخ سلول کشی لنفوسیت های T و نیز توانایی این دو روش در پاک سازی ویروس آنفلوانزا از ریه موش های BALB/c مقایسه شد. به این منظور، موش های BALB/c جنس ماده در روزهای 0، 14 و 28 با پلاسمید بیانی ژن نوکلئوپروتئین ویروس آنفلوانزا ایمن سازی شدند. دو هفته پس از تزریق آخر، میزان پاسخ سلول کشی لنفوسیت های T به روش لاکتات دهیدروژناز ارزیابی شد. همچنین، موش های مورد آزمایش با ویروس آنفلوانزا چالش شدند و عیار ویروس آنفلوانزا در ریه موش ها 4 روز پس از چالش سنجش شد.
نتایج
آزمایش های صورت گرفته نشان داد که ایمن سازی موش ها به روش تزریق عضلانی پاسخ سلول کشی لنفوسیت های T قوی تری در مقایسه با روش داخل جلدی القا می کند. همچنین موش های ایمن شده به روش تزریق عضلانی سطح بالاتری از پاک سازی ویروس از ریه را نشان دادند.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که تفاوت در روش ایمن سازی با استفاده از واکسن ژنی نوکلئوپروتئین ویروس آنفلوانزا منجر به القای متفاوت پاسخ های ایمنی سلولی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p721995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!