ساخت و اعتباریابی آزمون پایبندی مذهبی بر اساس گزاره های قرآن و نهج البلاغه

پیام:
چکیده:
هدف این پژوهش، طراحی، ساخت و اعتباریابی آزمون پایبندی مذهبی بر اساس قرآن کریم و نهج البلاغه به منظور سنجش رفتارهای مذهبی در موقعیت های بالینی و کنترل متغیرهای مذهبی در مداخله هایی بوده است که به نوعی از روش های مذهبی استفاده می کنند.
روش
برای این منظور، ابتدا از قرآن و نهج البلاغه، گزاره های رفتاری، انتخاب شد و پس از انجام مراحل روان سنجی و روایی با پرسش نامه ای 60 سؤالی، 682 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه های استان تهران که بر اساس نمونه گیری خوشه ایو به صورت تصادفی در هر خوشه انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین از آزمون جهت گیری مذهبی آلپورت برای روایی ملاک استفاده شد. برای بررسی روایی نهایی آزمون داده ها با استفاده از رایانه، ابتدا به صورت اکتشافی و سپس تحلیل عاملی تجویزی (تاییدی) مورد تحلیل عاملی قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشانگر آن است که آزمون پایبندی مذهبی دارای سه عامل (پایبندی مذهبی، دوسوگرایی مذهبی و ناپایبندی مذهبی) و همسانی درونی مطلوبی برخوردار است (آلفای کرونباخ برابر816). نتایج تحلیل عاملی با تحلیل اکتشافی شش عامل و سپس با تحلیل تجویزی سه عامل، بیانگر تبیین درصد قابل توجهی از واریانس متغیر مورد نظر همبستگی آزمون مورد نظر با آزمون جهت گیری مذهبی آلپورت است. همچنین قبل از این با گروه نمونه محدودتری محاسبه شد و همبستگی معناداری به دست آمد.
نتیجه
بر اساس یافته های پژوهش و گزاره های مذهبی می توان آزمون دارای اعتبار و روایی بالا ساخت که عوامل منسجمی از آن به دست می آید و می توان با توان بالایی رفتار مذهبی افراد را مورد مطالعه و در پژوهش های بالینی برای سنجش مذهبی مورد استفاده قرار داد. پایبندی مذهبی، ماهیتی مستقل و متفاوت از ناپایبندی و دوسوگرایی مذهبی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p734247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!