برنامه ریزی کاربری اراضی فرهنگی- تفریحی مناطق شهری اصفهان و نقشICT در تعادل-بخشی منطقه ای

چکیده:
تحولات سریع در دنیای امروز امکان تحقق برنامه های بلندمدت را بدون بازنگری مستمر ناممکن ساخته است. علاوه بر این، امکانات، توانایی ها و اولویت های جامعه ی شهری مرتبا در حال تغییر است. بنابراین درک وضعیت کاربری های مختلف شهری و تعیین میزان کمبود و عدم تعادل در سطوح مختلف منطقه ای، به عنوان ضرورتی اجتناب پذیر مطرح می شود. در این راستا از میان کاربری های مختلف شهری، کاربری-های فرهنگی – تفریحی به دلیل نقشی که در غنای فرهنگی جوامع شهری و روح و روان شهروندان دارند، الزامات خاص خود را می طلبند و از اهمیت شایانی برخوردارند. بنابراین آگاهی از وضعیت آنها جهت برنامه ریزی و مدیریت این فضاها، امری ضروری است.
با این اوصاف این مقاله می کوشد با استفاده از مدل تغییر سهم2، تغییرات سطح و سرانه ی کاربری های فرهنگی- تفریحی مناطق یازده گانه ی شهر اصفهان را به تفکیک با سطح و سرانه کاربری های مذکور در شهر اصفهان بین دو دوره ی تهیه ی طرح تفصیلی (1375) و تهیه ی طرح بازنگری (سال 1384) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس با درک میزان اختلاف و عدم تعادل مابین مناطق به عنوان سطح خرد مطالعات و شهر اصفهان (به عنوان سطح مرجع مطالعات)، راهکارها و پیشنهاداتی را در راستای برقراری توازن و تعادل منطقه ای با استفاده از فن آوری های نوین ارتباطی و تاثیر آن بر تعادل بخشی توسعه ی منطقه ای ارایه نماید.
نتایج مطالعات نشان می دهد که از یک سو بین مناطق یازده گانه ی شهر اصفهان ازنظر میزان سطح و سرانه ی کاربری ها اختلاف قابل ملاحظه ای وجود دارد و از سوی دیگر این اختلاف بین مناطق به صورت خرد و شهر اصفهان به عنوان مرجع از شدت بیشتری برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
135
لینک کوتاه:
magiran.com/p734686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!