بررسی و شناسایی ترکیبات اسانس گیاه کافوری (Camphorosma monspeliaca L.) در مراحل مختلف فنولوژیک در رویشگاه های مرتعی اراک، همدان و شهرکرد

چکیده:
پوشش طبیعی گیاهان مراتع ایران به دلیل شدت چرا و بهره برداری بی رویه، دست خوش تغییر شده است. گونه های خوشخوراک مراتع کاهش یافته و گیاهان بدخوراک و سمی افزایش یافته است. اغلب گونه های زیاد شونده، سمی، دارویی یا صنعتی هستند. شناخت ترکیبات موجود در اسانس این گیاهان می تواند در مدیریت استفاده چند منظوره از مراتع راهکاری برای جایگزینی شیوه معشیت یا درآمد اقتصادی برای دامداران باشد. اسانس گیاه کافوری که در این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفته است یکی از مواد مورد نیاز در صنعت داروسازی است. این تحقیق به منظور تعیین درصد و شناسایی ترکیبات اسانس گیاه کافوری در سه رویشگاه اصلی آن (اراک، همدان و شهرکرد) در دو مرحله فنولوژیک قبل از گل (مرحله رویشی) و بعد از گل دهی (مرحله زایشی) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بازده اسانس گیاه در سه منطقه مورد بررسی از 1/0 تا2/0 درصد متغیر است. همچنین در مجموع 114 ترکیب شیمیایی در اسانس گیاه کافوری در هر سه منطقه و در هر دو مرحله فنولوژیک رویشی و زایشی شناسایی شد. بیشترین تعداد ترکیب شیمیایی تشخیص داده شده مربوط به منطقه همدان با 103 ترکیب در مرحله زایشی و کمترین مربوط به منطقه اراک با 55 ترکیب در مرحله زایشی می باشد و شهرکرد با 78 ترکیب در مرحله زایشی در حد واسط بین این دو منطقه می باشد. از ترکیبات شناسایی شده گیاه 10 ترکیب به طور مشترک در مرحله زایشی در هر سه منطقه بیشترین درصد اسانس را به خود اختصاص داده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
302
لینک کوتاه:
magiran.com/p736700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!