ارزیابی عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی ایران: 1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
نظام ارجاع به عنوان پل ارتباطی سطوح ارایه دهنده خدمات در کاهش هزینه و ایجاد دسترسی به خدمات تخصصی تر نقش اساسی دارد. این مطالعه جهت ارزیابی عملکرد نظام ارجاع در طرح پزشک خانواده و نظام شبکه دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی بود که به صورت مقطعی در زمستان 87 انجام گرفت. 27 (52%) مرکز از کل مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، در 5 شهرستان شهریار، رباط کریم، کرج، ساوج بلاغ و نظرآباد به صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان خوشه های پژوهش انتخاب و در هرکدام 7 تا 10 بیماری که با ارجاع پزشک خانواده به سطح 2 مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت داشتند، بررسی شدند.
یافته ها
از میان 225 بیمار، 9/60% زن بودند. 78 نفر(7/34%) در هنگام مراجعه به پزشک خانواده، فرم ارجاع از خانه های بهداشت را به همراه داشتند. از میان این بیماران، ارجاع 146 نفر(9/64%) بنا به تشخیص پزشکان خانواده بود اما پزشکان خانواده در 79 مورد ارجاع (28%) در انتخاب پزشک متخصص سطح 2 نقش داشتند. پزشکان متخصص سطح 2 نتایج ویزیت 68 بیمار (2/30%) را در قالب پسخوراند به پزشکان خانواده ارجاع دهنده ارایه نمودند. از بین بیماران مراجعه کننده به سطح 2، 57 نفر(3/25%) بعد از دریافت خدمات، نزد پزشک خانواده خود بازگشتند و 127 نفر(6/75%) از بیمارانی که بعد از دریافت خدمات سطح 2 به سطح اول بازنگشتند، علت اصلی را عدم آگاهی ذکر نمودند.
نتیجه گیری
عملکرد نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده در حد انتظار نبوده و نیاز به ارتقاء دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p750622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!