اثر درجه حرارت آب بر طول دوره تخم گشایی، شروع تغذیه خارجی،کارایی رشد و بازماندگی لاروهای تاس ماهی ایرانی (Acipenser persicus) مشخصات نویسندگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این آزمایش به منظور بررسی اثر درجه حرارت آب بر طول دوره انکوباسیون، زمان شروع تغذیه خارجی، میزان رشد و بازماندگی لاروهای تاس ماهی ایرانی انجام شد. آزمایش ها به صورت تصادفی در سه تیمار A، B و C دارای 3 تکرار و به ترتیب در سه دامنه حرارتی با میانگین 6/0±5/14 درجه سانتی گراد، 2/1±3/16 درجه سانتی گراد و 4/1±5/20 درجه سانتی گراد انجام پذیرفت. تخم ها پس از لقاح با تراکم یکسان در انکوباسیون قرار گرفته و لاروها نیز پس از جذب کیسه زرده و شروع تغذیه خارجی تا روز پانزدهم پس از تخمه گشایی با ناپلی آرتمیا ارومیانا (Artemia urmiana) تغذیه شدند. در پایان آزمایش داده های به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری و مقایسه قرار گرفتند. کمترین مدت زمان انکوباسیون تخم ها (3/113 ساعت) در تیمار C مشاهده شد. وزن لاروها در زمان تفریخ، اختلاف آماری معنی داری را در بین گروه های آزمایشی نشان نداد. اما میانگین وزن ماهیان در زمان شروع تغذیه خارجی و در روز پانزدهم پس از تفریخ تفاوت معنی داری در بین گروه ها داشت به طوری که ماهیان گروه C در زمان شروع تغذیه خارجی کمترین و در روز پانزدهم پس از تفریخ بیشترین وزن را داشتند (به ترتیب 1/0±38 و 7±95 میلی گرم). مدت زمان سپری شدن مرحله تغذیه داخلی و شروع تغذیه خارجی نیز تحت تاثیر دما قرار گرفت. پایین ترین و بالاترین زمان شروع تغذیه خارجی در لاروهای تیمارهای C و A مشاهده شد که به ترتیب معادل 3/7 و 6/13 روز بود. فاکتورهای مربوط به رشد نیز در زمان شروع تغذیه خارجی و به ویژه در روز پانزدهم پس از تفریخ در ماهیان گروه C بیشترین میزان را نشان دادند. در پایان آزمایش، بیشترین میزان بازماندگی در ماهیان گروه B مشاهده شد. نتایج به دست آمده از این بررسی نشان می دهد که دما تاثیر بسیار مهمی بر مدت زمان تخمه گشایی، زمان شروع تغذیه خارجی، فاکتورهای رشد و بازماندگی لاروهای تاس ماهی ایرانی داشته به صورتی که افزایش دما سبب افزایش رشد و کاهش مدت زمان تخمه گشایی و شروع تغذیه خارجی گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p752518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!