معماری همساز با اقلیم روستای کندوان

چکیده:
در این مقاله به بررسی معماری همساز با اقلیم روستای کندوان پرداخته ایم، به نظر می رسد که معماری این روستا از معماری معمولی بسیار پراهمیت تر می باشد زیرا در این محیط عوامل کالبدی محیط زیست انسان از بین عوامل کاملا طبیعی انتخاب شده و تلفیق عجیبی بین کالبد مسکونی و رفتار انسان بعمل آمده و در واقع این هردو در هم ثیر گذاشته اند، برای این کار به معرفی موقعیت روستای کندوان که در 62 کیلومتری شهر تبریز قرار گرفته پرداخته ایم. برای شناخت بیشتر این روستا و رسیدن به نتایج بهتر مواردی مانند علل پیدایش روستا و مراحل توسعه آن و همچنین ویژگی های اقلیمی این منطقه از قبیل، ارتفاع از سطح دریا، عرض جغرافیایی و جریانات هوایی مورد بررسی قرار گرفته است.
معماری صخره ای حاکی از صحنه های مبارزه و جدال انسان با طبیعت و در خدمت گرفتن صخره های طبیعی است. این معماری از نظر فضا و کالبد آن به دو نوع تقسیم می شود، نوع اول درون صخره های بزرگ آزاد و مجزا از یکدیگر، فضاهای متعدد ایجاد گردیده که به یک واحد مسکونی و یا واحدهای عمومی اختصاص دارد، نوع دوم که فضاهای متعدد در داخل صخره ها و تپه ها ایجاد گردیده و فاقد نمای خارجی می باشد که نمونه مهم آن در ایران می باشد.
در این تحقیق انواع معماری صخره ای مطالعه شد، و تحقیقات ما نشان داد که معماری صخره ای منطقه گورمه کاپادوکیای ترکیه و معماری روستای کندوان از نوع اول این نوع معماری و معماری صخره ای روستای میمند کرمان را می توان در نوع دوم معماری صخره ای دسته بندی نمود. لذا معماری صخره ای کندوان که موضوع اصلی پژوهش ما بوده است و به علت شباهت آن با معماری صخره ای منطقه گورمه کاپادوکیای ترکیه در این تحقیق مورد مقایسه قرار گرفت.
جهت قیاس معماری دو منطقه فوق ویژگی های معماری صخره ای کندوان اعم از علل به وجود آمدن کران ها و انواع آن بررسی و تجزیه و تحلیل گردید. همچنین چگونگی قرار گیری عناصر معماری در کران ها در کنار یکدیگر و گره خوردن آنها با طبیعت و استفاده روستاییان از امکانات و منابع موجود طبیعی برای ایجاد یک زندگی با شرایط مطلوب مورد بررسی واقع شده اند که نتیجه آن نشانگر دسته های مختلف کران ها از نظر شکل ظاهری و تعداد طبقات در منطقه کندوان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p753892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!