مقایسه نظرات بیمه شدگان تامین اجتماعی با بیماران غیر بیمه تامین اجتماعی بستری در مورد خدمات ارائه شده به آنان در بیمارستان امام رضا«ع» شهر ارومیه1380

چکیده:
مقدمه
بیمه شدگان تامین اجتماعی بیش از نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می دهند با توجه به گستردگی تامین اجتماعی در جهان مسئولان کشورمان نیز به اهمیت وجود نظام جامع تامین اجتماعی واقف می باشند، به طوری که در برنامه های کلان کشور ایجاد این نظام را در نظر گرفته اند. یکی از پر مراجعه ترین مکان هایی که بیمه شدگان از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره می برند بیمارستانهای وابسته به سازمان می باشند در این بیمارستانها هم بیماران بیمه شده و هم غیر بیمه تامین اجتماعی بستری می شوند، جهت بالا بردن کیفیت خدمات پرستاری به بیمه شدگان، بررسی میزان رضایت بیماران بستری که از این خدمات بهره می برند و پی گیری و ادامه درمان در جهت پیشگیری از عوارض احتمالی بیماری، اهمیت بسیاری می یابد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقایسه ای است، جمعیت مورد مطالعه بیماران بیمه شده تامین اجتماعی و غیر بیمه تامین اجتماعی بستری در بیمارستان امام رضا«ع» وابسته به سازمان تامین اجتماعی شهر ارومیه است که به روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 145 بیمار بستری که 116 نفر آنها بیمه شده تامین اجتماعی و 29 نفر غیر بیمه تامین اجتماعی بوده اند انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای دو قسمتی: 1- مشخصات فردی پژوهش 2- نظر سنجی بیماران در رابطه با خدمات درمانی، خدمات پرستاری و مدیریتی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش به وسیله آزمون های آماری، توصیفی و استنباطی به عمل آمده است و جهت تعیین متغیرهای مداخله گر احتمالی از آزمون منتل هانزل استفاده شد.
بحث و نتیجه گیری
یافته های پژوهش در پاسخ به اهداف و سئوالات پژوهش نشان داد که 10 درصد کمتر از درآمد ماهانه خود را به بیمه پرداخت می کرده اند (1/49%) و بیشتر از خدمات بستری استفاده می کرده اند (7/51%) اکثریت واحدهای مورد پژوهش خدمات ارائه شده را در حد مناسب ارزیابی نموده اند. در ارتباط با نقش آموزشی خدمات پرستاری اکثریت بیماران این خدمات را نامناسب دانسته اند. از میان خدمات ارائه شده مورد بررسی در میان نظرات دو گروه بیماران از خدمات مدیریتی ارائه شده تفاوت آماری معنی دار بود (50/0 P<).
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p768823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!