تاثیر چهار غذای مختلف بر برخی شاخص های زیستی لارو و شفیره بالتوری سبز در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش تاثیر چهار غذای مختلف (تخم بید غلات، لاشه حشرات کامل بید غلات، شته سبز پنبه و شپشک آردآلود مرکبات) در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 50 تکرار بر برخی از شاخص های زیستی لارو و شفیره بالتوری سبز،Chrysoperla carnea (Steph.)، مورد بررسی قرار گرفت. تخم های جمع آوری شده بالتوری سبز از مزارع گوجه فرنگی و کدو بعد از تفریخ به منظور خالص سازی، 5 نسل متوالی روی تخم شب پره مدیترانه ای آرد،(Zell.) Anagasta kuehniella، پرورش یافتند. لاروهای به دست آمده به صورت انفرادی و در دمای 1±27 درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی 5±60 درصد و دوره نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی نگهداری و با طعمه های مورد نظر تغذیه شدند. نتایج نشان داد که تغذیه از تخم بید غلات و شته سبز پنبه،Glover Aphis gossypii، سبب کاهش طول دوره لاروی و شفیرگی، افزایش وزن لارو و شفیره و نیز کاهش میزان مرگ و میر لاروها در مقایسه با لاشه حشرات کامل و شپشک آرد آلود مرکبات،(Risso) Planococcus citri، می شود و بنابراین جهت پرورش بالتوری سبز مناسب تر تشخیص داده شدند. نامطلوب بودن حشرات کامل بید غلات از نظر فیزیکی (مانند وجود فلس روی بدن) و یا چسبناک بودن سطح بدن پوره های شپشک آردآلود مرکبات سبب ناتوانی لاروها در تغذیه از آنها شده در نتیجه، دوره لاروی شکارگر طولانی تر و میزان مرگ و میر آنها افزایش یافت. بنابراین به عنوان غذای مناسب برای پرورش انبوه شکارگر تشخیص داده نشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
486
لینک کوتاه:
magiran.com/p778099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!