شیوع مصرف دخانیات و آگاهی و نگرش نسبت به آن در ورزشکاران مرد تیم های ملی ایران 1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات مختلف نشان می دهد که سیگارکشیدن تا حد زیادی توانایی های فرد را در انجام حرکات فیزیکی کاهش می دهد، بنابراین باعث خستگی زودرس در ورزشکاران می شود. ورزشکاران از افراد محبوب و خاص جامعه هستند که رفتار آنها می تواند الگویی برای جوانان و نوجوانان باشد. در این مطالعه وضعیت استعمال دخانیات و آگاهی و نگرش ورزشکاران مرد 10 تیم ملی کشور مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
این یک مطالعه مقطعی- توصیفی است که بر روی ورزشکاران مرد تیم های ملی 10 رشته مختلف ورزشی انجام شد. موارد مورد مطالعه به صورت سرشماری مورد پرسشگری قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سازمان بهداشت جهانی بود و اطلاعات توسط پرسشگری مجرب، به روش چهره به چهره از افراد کسب شد. نهایتا اطلاعات بدست آمده به وسیله نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
220 نفر در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سن افراد مورد مطالعه 10 ± 8/28 بود. 88 نفر (40%) از جامعه مورد مطالعه تجربه مصرف سیگار یا قلیان را ذکر کردند. 30 نفر (6/13% کل جامعه مورد نظر) سیگاری بودند. 7 نفر (3/23%) سیگار خود را ترک کرده بودند. نمره متوسط آگاهی در مورد مضرات دخانیات در این جامعه 1/2 ± 4/20 و نمره متوسط نگرش 9/1 ± 3/66 بوده است.
نتیجه گیری
شیوع استعمال دخانیات در ورزشکاران مرد تیم های ملی مورد نظر نسبت به جامعه عمومی مردان کمتر است ولی رقم به دست آمده نگران کننده می باشد. آگاهی در مورد مضرات دخانیات در این جامعه کم می باشد ولی نگرش قابل قبول است. البته ارتباط معنی داری بین آگاهی و نگرش وجود نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p788041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!