مروری بر عمده ترین چالش های گوشت قرمز در ایران

پیام:
چکیده:
گوشت قرمز از مهمترین منابع تامین پروتئین محسوب می شود که در غذای ایرانیان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. روند تولید انواع گوشت قرمز در ایران در چند سال اخیر از افزایش زیادی برخوردار بوده و تقریبا متوسط تولید در دهه 1380 نزدیک به دو برابر متوسط تولید در دهه 1360 بوده و مقدار واردات آن ها کاهش زیادی داشته است. این موارد در حالی صورت گرفته که مقدار متوسط مصرف سرانه انواع گوشت قرمز مردم به خصوص در دهک های در آمدی پایین در سال های دهه 1360 نسبت به دهه های 1370 و 1380 بیشتر بوده است. نکته مهم دیگر در زمینه نظام تهیه، تدارک و توزیع انواع گوشت قرمز در ایران، افزایش شدید قیمت این کالای اساسی در سال های اخیر است، به طوری که قیمت آن در ایران خیلی بیشتر از قیمت این محصول در بازار های جهانی می باشد. در نتیجه باید اذعان داشت که بخش زیادی از اقشار آسیب پذیر با توجه به قیمت بالای انواع گوشت قرمز، مقدار مصرفشان را از این کالا کم و اقدام به جایگزینی سایر کالاها به جای آن نموده اند، که این موضوع از نظر ارزش غذایی در روند رشد آنان مشکلاتی را داشته است. بر این اساس به منظور حفظ سلامت جامعه و به ویژه اقشار آسیب پذیر در مقابل نوسان قیمت این کالای مهم، دولت می باید با اتخاذ سیاست های مناسب تنظیم بازار از یک طرف از تولید این کالاها در کشور حمایت لازم را انجام دهد و از طرف دیگر از مصرف آن به میزان کافی در همه خانوارها و به خصوص دسترسی آنان به انواع محصولات سالم و بهداشتی حمایت نماید. ضمن آنکه می باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت این کالاها در مناطق مختلف کشور انجام دهد.
بر این اساس در این مطالعه به صورت مختصر روند تولید، تجارت، قیمت و سایر موارد مرتبط با بازار جهانی انواع گوشت قرمز مورد مصرف در ایران بررسی و با روند بازارهای داخلی مقایسه شده است. همچنین در بخش دیگر از این مقاله عمده ترین چالش های نظام تهیه، تدارک و توزیع گوشت گوسفند و گوساله به صورت اجمالی تحلیل و بررسی شده و در نهایت پیشنهادهایی در قالب توصیه های سیاستی برای تنظیم بازار این محصولات ارائه شده است. قابل ذکر است در این تحقیق در جهت ارائه تصویری مناسب از بازارهای داخلی و بازارهای جهانی انواع گوشت قرمز از جداول و نمودارهای مناسب استفاده زیادی انجام گرفته است. شایان ذکر است این مقاله از طرح مطالعه تنظیم بازار گوشت قرمز که به سفارش معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در سال 1387 انجام گرفته، استخراج گردیده است. در نتیجه در برخی قسمتها نتایج بدست آمده در گزارش اصلی بصورت مختصر و اجمالی ارائه شده است بر این اساس در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توان به گزارش اصلی طرح مراجعه کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p788608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!