اثر ترکیب پراکسید هیدروژن و نقره بر گندزدایی سطح استیل آلوده به چند باکتری بیماریزا

پیام:
چکیده:
سابقه و ا
هدف
سطوح آلوده همواره بعنوان یکی از راه های انتقال بیماری در مراکز بهداشتی-درمانی مطرح بوده اند. لذا استریل کردن مناسب سطوح، بویژه در بیمارستانها می تواند راهی مؤثر در کنترل عفونتهای بیمارستانی باشد. در این مطالعه اثر ضد باکتریایی ترکیب پراکسید هیدروژن (H2O2) و نقره (Ag+) بر باکتری های اشرشیا کلی، پروتئوس میرابیلیس و کلبسیلا پنومونیه بر سطح استیل نشان داده شده است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع تجربی می باشد. ابتدا سطح یک میز فلزی به 30 قسمت، هر باکتری 10 قسمت، و در ابعاد 20×20 علامت گذاری گردید. در طی سه مرحله متفاوت، ابتدا این سطوح با الکل و آتش استریل، سپس توسط سوسپانسیون غلیظی از باکتری ها آلوده و در نهایت با محلولی حاوی ppm30 H2O2 و ppb30 Ag+ تماس داده شدند. بعد از هر مرحله، کشت باکتریایی روی محیط ائوزین متیلن بلو انجام گردید. پس از 24 ساعت انکوباسیون در c◦37 کشتها رشد یا عدم رشد باکتری ها قرائت و نتایج بدست آمده با آزمون McNemar تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
آنالیز نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین وضعیت رشد باکتری ها قبل و بعد از اعمال ترکیب H2O2 و Ag+ وجود دارد (008/0P=، 014/0P= و 002/0P= به ترتیب برای اشرشیاکلی، کلبسیلا پنومونیه و پروتئوس میرابیلیس).
بحث: تحقیقات قبلی عمدتا متمرکز بر گندزدایی بخار H2O2 بوده است. در اینجا ما نشان دادیم ترکیب مایع H2O2 همراه با Ag+ به خوبی باعث ممانعت از رشد باکتری های بیماریزا بر روی سطح می شود. لذا تاثیر این ترکیب بر گندزدایی سطح اشیا در مراکز بهداشتی-درمانی قابل بررسی می باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p793266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!